De nieuwe Vectra GTS is de waardige opvolger van zijn voorgangers, van de Commodore GS/E over de Monza tot de Calibra V6. Hij zet de sportieve filosofie en traditie van deze bijzonder dynamische modellen van Opel voort en geeft er een hedendaagse interpretatie aan. Zoals zijn “voorvaders” spreekt de GTS in de eerste plaats kopers aan die veel waarde hechten aan een sportief uiterlijk en een hoge rijdynamiek. Carl-Peter Forster, Chairman en Managing Director van Adam Opel AG, zegt in dat verband: "De Vectra GTS is een wagen voor individualisten die houden van sportief rijden en hun passie voor wagens willen tonen, maar niet wensen in te leveren op functionaliteit. De GTS illustreert op duidelijke wijze onze slogan 'Opel. Vernieuwende ideeën – betere auto’s’". Alleen al het uiterlijk maakt het dynamische karakter van deze coupéachtige sportsedan duidelijk. Het ontwerp van de Vectra GTS in de nieuwe vormtaal van Opel combineert zelfbewuste sportiviteit met atletische sierlijkheid. De 3,2-liter V6-ECOTEC-motor (155 kW/211 pk), die in eerste instantie exclusief voor de GTS bestemd is, levert superieure prestaties. Met een topsnelheid van 248 km/u is de Vectra GTS 3.2 V6 dan ook het snelste volumemodel van Opel ooit. Naast de V6 omvat het motorenaanbod ook nog drie andere ECOTEC-benzinemoteren en een ECOTEC-turbodiesel met directe inspuiting. De ingenieurs van Opel hebben het Interactive Driving System (IDS) op het hoge vermogen en de uitgesproken sportieve afstelling afgestemd. Een speciaal sportchassis en de meer directe stuurinrichting, bezorgen de Vectra GTS samen met de andere IDS-onderdelen de wegligging en de rijeigenschappen van een sportauto.