Met de Meriva creëert Opel een nieuw segment in de compacte klasse, zoals dat eveneens het geval was met de succesrijke Zafira. De monovolume met vijf zitplaatsen geeft een nieuwe interpretatie aan het concept van de succesvolle Zafira zevenzitter en stelt nieuwe normen op het vlak van interieurflexibiliteit. Dankzij het “FlexSpace”-interieurconcept kan de vijfzitter Meriva in een mum van tijd worden omgebouwd – zonder de zetels te demonteren – in een ruime vierzitter, waarin de twee achterpassagiers evenveel ruimte hebben als in een middelgrote sedan. Zelfs in deze uiterst comfortabele configuratie is er nog ruimschoots voldoende plaats voor bagage. Als een vijfzitter heeft de Meriva een kofferinhoud van ongeveer 490 liter, meer dan wat een typische compacte auto kan bieden. En met enkele eenvoudige ingrepen kan hij worden omgebouwd tot een kleine bestelauto met twee zitplaatsen, met een laadlengte van bijna 1,70 meter en een laadruimte van meer dan 1300 liter. De nieuwe Opel Meriva wordt voor het eerst voorgesteld op het autosalon van Parijs eind september en wordt op de Europese markt gelanceerd in de lente van 2003. De Meriva dankt zijn grote flexibiliteit aan de ingenieurs van Opel, die zich baseerden op de traditionele sterke punten van het merk: de wil om intelligente, onconventionele koetswerkconcepten te ontwikkelen. Hoewel deze monovolume exact 4042 millimeter lang is, heeft hij een wielbasis van 2630 mm – slechts 64 mm minder dan die van de Zafira. In de breedte (1694 mm) en de hoogte (1624 mm) bedraagt het verschil met de grote broer van de Meriva respectievelijk slechts 48 en 56 mm. Visueel bouwt de Meriva voort op de vormtaal die Opel onlangs met de nieuwe Vectra heeft voorgesteld. Voor de aandrijving zorgen pittige diesel- en benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,6 tot 1,8 liter en een vermogen van 55 kW (75 pk) tot 92 kW (125 pk). “De nieuwe Meriva demonstreert de creatieve kracht van het merk Opel en geeft duidelijk blijk van de richting die we voor onze nieuwe reeks producten zijn ingeslagen. In de toekomst zal het aandeel van vernieuwende autoconcepten in ons modellen-programma tot ongeveer 40 procent stijgen,” zegt Carl-Peter Forster, Chairman en Managing Director van Opel. “De interieurruimte van de Opel Meriva is ongeëvenaard in zijn klasse – samen met de grensverleggende flexibiliteit“. Meriva-concept: koetswerkarchitectuur zonder toegevingen De Meriva is een volledig nieuw ontwerp. “De ontwikkeling van de Meriva begon met een blanco blad papier. Dat was de enige manier om een zo uitzonderlijke interieur-flexibiliteit te creëren. Het resultaat bewijst eens te meer dat onze ingenieurs, in vergelijking met de concurrentie, wereldwijd een toonaangevende rol spelen als het om ruimte-indeling gaat,” zegt Hans H. Demant, Executive Director of Engineering bij Opel. Het Meriva-concept werd ontwikkeld door Opel's International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim en het Design and Engineering Center van GM do Brasil in Sao Paulo. De twee modellen zijn elk afgestemd op de behoeften van hun eigen markt en verschillende op gebied van aandrijflijn, zitconfiguraties en specificaties zoals interieurbekleding en uitrusting. De Chevrolet Meriva zal in de Braziliaanse fabriek in Sao Jose dos Campos worden gebouwd en in augustus 2002 op de markt worden gebracht. De productiestart van de Opel Meriva in de fabriek van Zaragoza in Spanje is gepland voor januari 2003.