Vraag aan 100 mensen wat de meest iconische ‘hot hatch’ ooit is, en je krijgt waarschijnlijk heel wat verschillende antwoorden, maar de Peugeot 205 GTI staat zonder twijfel in de top 3! Bij het Britse Tolman Engineering staat hij met stip op één. Daarom besloot het bedrijf hem een update te geven voor de 21ste eeuw. Maar niet met een elektrische aandrijflijn, deze ‘Tolman Edtion’ blijft trouw aan het originele recept. 

Meer vermogen en efficiëntie

Voor wie niet vertrouwd is met dat recept: een beperkt gewicht, een sportieve ophanging en een krachtige 1.6 of 1.9 viercilinder die de voorwielen aandrijft. Veel meer had je in de jaren ‘80 niet nodig om je te pletter te amuseren. Vorig jaar bouwde Tolman al een testversie op basis van de 1.6, maar voor de eerste auto die aan een klant geleverd werd, greep het bedrijf terug naar de 1.9 van de krachtigste 205 GTI. Dankzij een aangepaste cilinderkop op het bestaande aluminium XU blok, nieuwe nokkenassen en een aangepast Motec motormanagement levert die nu meer dan 200 pk! De helft meer dan het 130 pk sterke origineel… Een op maat gemaakte roestvrijstalen uitlaat versterkt het typische rasperige geluid van de 205 GTI nog.

Het lichtvoetige rijgedrag van het model blijft behouden, maar klanten kunnen nu kiezen voor een Quaife ATB sperdifferentieel voor een efficiëntere tractie. Ongetwijfeld geen overbodige luxe met 200 pk op de voorwielen, ook al zijn die voorzien van modern Michelin Youngtimer PE2 rubber. De soms wazige versnellingsbakbediening van de 205 lost Tolman met andere schakelstangen en rubbers. Op maat gemaakte Bilstein dempers, antirolstangen en instelbare ophangingsarmen moeten zorgen voor meer scherpte en een meer progressieve en controleerbare achterophanging. Wie al eens met de 205 GTI reed, weet dat dat geen overbodige luxe is… Voor nog meer veiligheid zorgen optionele grotere remmen van AP Racing en roestvrijstalen remleidingen voor een beter remgevoel. 

Moderne snufjes

Binnenin is er vooral focus op een betere dagdagelijkse bruikbaarheid, met een LCD display in de look van de oude tellerpartij, een nieuwe bekleding, elektrische ruiten, een moderne stereo met Apple CarPlay/Android Auto en airco. Omdat de 205 GTI gegeerd is en er tegenwoordig recordprijzen voor betaald worden, behoort ook een geavanceerd beveiligingssysteem met controle via smartphone tot de mogelijkheden. 

De grootste vijand van de 205 GTI is roest, dus wordt het koetswerk helemaal gestript en behandeld met hedendaagse roestpreventie om ervoor te zorgen dat je er nog jarenlang plezier van kan hebben. En dat mag ook wel, want onder andere omwille van de 700 uren die in de restauratie en afwerking kruipen, moet je rekenen op een prijs van zo’n € 63.500 (55.000 GBP)… zonder belastingen. Je krijgt er wel een gloednieuwe en betere 205 GTI voor in de plaats.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: