Voor spectaculaire voorstellingen zijn we bij de Italianen aan het juiste adres. De nieuwste telg uit het Pirelli aanbod is er eentje van formaat, want hij is bestemd voor het Sport Touring segment, en kan gebruikt worden op een roadster, sportieve trail of een GT. Op papier is deze band een uitstekend compromis tussen sportiviteit en duurzaamheid, voor het dagdagelijks gebruik, of voor de vakantie met passagier en koffers.
De vlucht van de engel
Met dergelijke ambities is de opvolger van de Pirelli Angel ST een bijzondere lancering waardig. Zo werd een Italiaans vliegdekschip het decor om zijn kwaliteiten te bevestigen, in aanwezigheid van Superbike kampioen Max Biaggi. Het schip lag in de buurt van het tescircuit van Nardo, daar waar wijlen Coluche een snelheidsrecord vestigde. Het schip was de uitstekende plek om de remcapaciteiten te showen, zijn dynamische capaciteiten kwamen op hun beurt volledig tot recht op het circuit.
Kilometervreter
Duurzaamheid, zonder te moeten inleveren op het vlak van zijn sportieve kwaliteiten, lag aan de basis van de ontwikkeling van deze band. Maar hij moest ook blijven schitteren onder alle weersomstandigheden. Zo werd de band speciaal ontwikkeld om optimaal water af te kunnen voeren, met een groter raakvlak, en meer grip. Dat raakvlak is 6% korter geworden, maar wel 15% breder. Een korter raakvlak doet de band minder snel overhit geraken, en dus minder snel verslijten. Zo zijn de ingenieurs van Pirelli er in geslaagd om de Angel GT ongeveer 30% langer te doen meegaan.
Ervaring
De nieuwe structuur van de band, geïnspireerd door de jarenlange ervaring van Pirelli in tal van competities, heeft het mogelijk gemaakt om de band 60% steviger te maken dan de ST. De band bestaat uit twee mengelingen rubber, waarvan het centrale gedeelte van ongeveer 45 mm speciaal ontwikkeld werd om beter weerstand te bieden tegen het verslijten en een betere grip bij een natte ondergrond.
Op de proef
De duurzaamheid van de nieuwe Pirelli band werd bevestigd door het Duitse Motorrad TestCenter. De band werd tijdens verschillende tests vergeleken met de Michelin Pilot Road 3, de Dunlop Sportmax Roadsmart II, dee Bridgestone Battlax BT 023, Continental RoadAttack2 en de Metzeler Roadtec Z8 Interact M/O. Bij de test werd één set banden gemonteerd op een Suzuki Bandit 1250 ABS, en uit die test bleek dat de Angel GT langer meeging dan zijn concurrenten.