Sportieve maar beschaafde filosofie

Bij Audi zijn de S-modellen dynamischer, maar respecteren ze de etiquette. Dat betekent dat je nooit een opzichtige achterspolier, overdreven zijschorten of kleurrijke stickers zult zien. Neen, Audi beperkt zich tot enkele accenten in aluminium, een viervoudige uitlaat, specifieke velgen enzovoort. Discreet en van goede smaak.

Tweeliter

We nemen hetzelfde en herbeginnen. Net als de vorige generatie gebruikt de S3 de zeer bekende tweeliter TFSI. Maar die werd volledig herzien om een heleboel spitstechnologie te integreren. Zo zien onder andere een inlaatcollector geïntegreerd in het blok en gekoeld door water, directe én indirecte injectie (zoals bij bepaalde Toyota’s), een zeer hoge compressieverhouding voor een motor met drukvoeding (9,3:1), een cilinderkop met een legering van aluminium en siliconen, …

Prestaties verzekerd

Laten we tot de kern van de zaak komen. De tweeliter levert een uitstekende waarde van 300 pk, een echte prestatie voor deze cilinderinhoud. Maar Mercedes doet nog beter met de verwachte A45 AMG, een tweeliter met 360 pk. Wat ook indruk maakt bij de Audi, is het koppel van 380 Nm tussen 1.800 en 5.500 tr/min. De prestaties staan de top. 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 5,1 seconden en de topsnelheid is traditioneel begrensd op 250 km/u.

Hees gebrul

Een viercilinder zingt nooit zo goed als een motor met vijf of zes cilinders. Om toch die illusie te wekken, speelt Audi met een elektromechanische sound actuator die het geluid overbrengt in het interieur. De uitlaat heeft bovendien een klep die opent bij bepaalde toerentallen om alles los te laten.

Altijd Quattro

Voor meer veiligheid verkiest Audi de Quattro-transmissie om de 300 paarden verwerken. In tegenstelling tot andere S-modellen worden de achterwielen nochtans niet aangedreven, tenzij de voor voorwielen verzadigd zijn. Als versnellingsbak zien we de traditionele handgeschakelde bak of de S-Tronic, aangepast en telkens met zes versnellingen.

Donkere hemel

Niet discussiëren, het is gewoon zo: sport moet zwart zijn. Er heerst dus een donkere sfeer, van de vloer tot het dak. Aluminium accenten, metaalkleurige inzetstukken en enkele kleine rode toetsen voegen toch wat vrolijkheid toe. Maar er is geen reden om te lachen, toch?

A la carte

Om een auto aan te bieden die aangepast is aan alle situaties, levert Audi zijn Drive Select, waarmee je een S3 op maat afstelt in verschillende modi: Comfort, Auto, Dynamic en Individual (in te stellen naar eigen smaak). Die regelen de stuurbekrachtiging, de respons van de motor en versnellingsbak, het geluid enzovoort. Dat laat toe om zonder problemen of lawaai door de stad te rijden, in alle comfort en met de zachte S-Tronic-automaat.

Klaar voor de strijd

Terwijl de oude S3 zich vooral profileerde als een reisauto, toont de nieuwkomer een enthousiaster gezicht. Rij ermee op bochtige wegen en je wordt beloond met een scherpe en goed afgestelde stuurbekrachtiging (nog beter dan bij de RS6), een snedige voortrein, een achtertrein die altijd zin heeft om te reageren als je je rechtervoet van het pedaal licht. Kortom, alles om je te amuseren. De schokdemping verdient een medaille. Het comfort is verbazingwekkend voor dit type auto en het koetswerk wordt perfect beheerst, wat de omstandigheden ook zijn.

Intussen …

… blijft de motor stevig duwen. Sterk in de diepste toeren duwt hij lineair tot aan de rode zone. Hij geraakt nooit buiten adem en lijkt eindeloos veel wilder dan vroeger. Het geluid probeert te emotioneren met een rauw gegrom, maar blijft kunstmatig klinken in de oren van geoefende muziekhebbers. De S-Tronic-automaat schakelt zo snel mogelijk en lost enkele ‘schoten’ in de uitlaat.

Nog geen prijs

We mogen prijzen verwachten die beginnen rond 40.000 euro. De commercialisatie is gepland voor mei 2013, met de eerste leveringen in de herfst van dit jaar. De S3 is beschikbaar als driedeurs en Sportback en later als berline met vier deuren.