Rallyliefhebbers moesten afgelopen weekend in Ieper zijn voor de Geko Ypres Rally. Wij reden mee met voormalig winnaar Bruno Thiry voor een kennismaking met de kunst van het rallyrijden.
Zaterdagochtend 10 uur. Op de Grote Markt in Ieper, de op één na grootste markt van Vlaanderen, heerst een grote bedrijvigheid voor de jaarlijkse autorally, de vijfde manche van het Belgisch kampioenschap en de zesde van het IRC-kampioenschap (Intercontinental Rally Challenge).
We hebben afgesproken aan de stand van Skoda voor onze missie van vandaag: twee klassementsproeven van de rally meerijden met voormalig winnaar Bruno Thiry. Even een helm en overall aantrekken en we zijn klaar om te vertrekken. Een shuttle, met aan het stuur één van de vele vrijwilligers dankzij wie deze rally überhaupt kan plaatsvinden, brengt ons tot bij de Skoda Fabia van Thiry.
Fabia RS
Uiteraard is dit niet dezelfde auto als de Fabia met driecilindertje van je grootmoeder, al is er wel enige verwantschap met de ‘gewone’ Fabia: de Fabia RS diende als basis. Onder de motorkap ligt een 1.4 turbobenzinemotor met directe inspuiting, gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. De Fabia RS is 180 pk sterk, deze rallyversie schopt het dankzij onder meer een nieuwe cartografie tot dik 210 paarden.
We nemen plaats in de kuipzetel naast de voormalige rallykampioen en worden stevig vastgegespt in het harnas. Het interieur van deze rallywagen gebruikt hetzelfde instrumentenpaneel als de gewone Fabia, maar ontdaan van overbodige extra’s en voorzien van bijkomende functies zoals een opvallende rode knop voor het brandblussysteem (“vooral niet op duwen”).
Go!
We rijden naar het vertrekpunt van de eerste proef: Vleteren-Krombeke 1. Na de time control gaat de sirene van de auto loeien om omstanders te waarschuwen. En we zijn vertrokken! Het motorgeluid dringt sterk door tot in het kaalgeplukte interieur en omdat we zo laag zitten is er een reëel snelheidsgevoel.
Nochtans zijn de snelheden niet exuberant hoog. “De topsnelheid van deze wagen halen we op dit parcours zeker niet. Gisteren heb ik niet sneller dan 180 km/u gereden”, zegt Thiry. Hij heeft het parcours al enkele keren verkend en schrikt er niet voor terug om bochten af te snijden en deels naast het asfalt te rijden. Schakelen gebeurt altijd met de paddels aan het stuurwiel.
We krijgen het behoorlijk warm in de auto. Even op het knopje “AC” (airconditioning) duwen? Helaas, dat is maar schijn. “Om gewicht te besparen, is er uiteraard geen airco voorzien. Dat kost je anders twee à drie pk”, legt Thiry uit. Er is aan elke kant wel een venstertje dat opent. En een camelbak zorgt voor drank.
Beide proeven (Vleteren-Krombeke 14,34 km en Watou 1 12,86 km) vliegen voorbij. Het is al tijd om terug te keren naar de Grote Markt, maar eerst gaan we nog even tanken. Deze Fabia blijkt iets meer te verbruiken dan een Greenline-uitvoering: 23 l/100 km. Nog een beetje onder de indruk van de snelle rit, vergeten we de deur te sluiten maar dat lost Thiry prima op met het “automatische sluitsysteem” (lees: een flinke dot gas en wat sturen).
Winst voor Skoda
En de rally zelf? Die draaide uit op een tweestrijd tussen zevenvoudig winnaar Freddy Loix (Peugeot 207 S2000) en Juho Hänninen met een Skoda Fabia S2000, die uiteindelijk won. De Fabia RS van Thiry was al indrukwekkend, maar blijkbaar is dat nog klein bier in vergelijking met de nog snellere S2000’s die Skoda speciaal in Tsjechië produceerde. “Dat is nog een andere wereld”, zegt Thiry. “Uit veiligheidsoverwegingen rijd ik met de genodigden bovendien maar aan 60 procent.”
Testrijder
Thiry rijdt vandaag gasten rond, maar neemt niet meer deel aan de rally die hij zelf twee keer op zijn palmares schreef. “Ik ben al enkele jaren gestopt. Door mijn werk heb ik trouwens geen tijd meer om aan een kampioenschap deel te nemen. We zijn nog maar juni en ik zat dit jaar al veertien weken in het buitenland. Ik neem wel nog deel aan evenementen zoals vandaag of de Legend Boucles de Spa.”
Thiry werkt sinds 2005 voor bandenfabrikant Goodyear. “Ik ben testrijder en help momenteel banden te ontwikkelen voor auto’s die binnen een jaar of twee op de markt komen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende BMW X5 of Mini of de nieuwe Mercedes C-Klasse en S-Klasse die binnenkort gelanceerd worden.”