Eerst een mooie lijn
Visueel vervult de nieuwe Optima zijn opdracht. Hij is laag, breed en agressief op een elegante manier en bewijst dat de Koreanen qua stijl niets meer te leren hebben van de Europeanen. Deze grote berline kreeg tal van designprijzen en roept lovende commentaren op als hij passeert. De daklijn bootst die van coupés na en zorgt voor de nodige adelbrieven. Nog straffer is dat de Optima het merkimago extra kleur geeft door enkele Europese concurrenten er op slag saai uitzien. Hij is dus met vlag en wimpel geslaagd.
Wij willen luxe!
Kia wil van de Optima zijn uitstalraam en vlaggenschip maken. Niets is te veel gevraagd en Kia stapelt een hele reeks topuitrusting op: waterafstotende ruiten, een achteruitrijcamera, bandendrukcontrole, een verwarmd stuurwiel, verwarmde zetels voor en achter, trajectcorrectie, … Bijna alles is er. En alsof dat nog niet genoeg is, voegt Kia een garantie van zeven jaar of 150.000 km toe.
Let op voor je hoofd
In het interieur waan je je bijna in een Duitse premiumberline. Voorbeeldige afwerking, elegante presentatie, kwaliteitsmaterialen: het is er allemaal, maar we betreuren enkele foutjes tegen de goede smaak en een iets te saaie sfeer. Maar laten we niet muggenziften, het interieur is waardevol.
Het echte probleem is de rijpositie, vooral voor bestuurders die groter zijn dan 1,80 meter. Met het hoofd in het open dak en het stuur tussen de knieën (ik overdrijf, maar het scheelt niet veel) schiet de ruimte ernstig tekort. Zelfde opmerking voor de passagiers achterin, die een intieme relatie aangaan met de dakhemel. Jammer, voor een berline met zulke afmetingen…
Eén motor
Voor de lancering stelt Kia maar één motor voor: de 1.7 CRDi in de versie met 136 paarden. Een stille en propere motor, getuige de CO2-uitstoot van 133 g/km. Die motor kennen we ook voor zijn nervositeit, behalve als hij gekoppeld wordt aan de automaat, wat het geval is in ons testexemplaar.
Gebrek aan dynamiek
In gebruik reageert deze automaat soepel en zacht. Maar hij lijkt wel energie te verslinden, want in deze uitvoering loopt de CO2-uitstoot op tot 158 g/km. En dat is veel. Nog belangrijker: de acceleraties zijn net als de hernemingen flauw en het verbruik draait rond 7,3 l/100 km. Kortom, het is hoog tijd dat Kia deze motor koppelt aan een automaat met dubbele koppeling.
Sportieve rijstijl?
Het uiterlijk van de Optima ziet er dynamisch en sportief uit. En bij de test op de weg stelt het onderstel niet teleur. De koetswerkbewegingen worden goed onder controle gehouden. Je kunt de stuurbekrachtiging een zekere kunstmatigheid verwijten, maar dat is een veelvoorkomend gebrek tegenwoordig. Het zwakke punt zijn de banden., beperkt in grip, te zacht en in geen geval op hetzelfde niveau als het onderstel. Met het juiste schoeisel verbetert het rijgevoel aanzienlijk.
En het comfort?
Van zo’n vlaggenschip verwacht je een comfort dan boven alle verdenking staat. En dat is niet helemaal het geval door de iets te strakke ophanging die oneffenheden droog doorgeeft. De motor is daarentegen opmerkelijk goed ingekapseld en de comfortuitrusting zoals de HD-stereo, de klimaatregeling met twee zones en de (geventileerde) lederen zetels dragen bij tot het goede globale resultaat.
Kofferbak stiefmoederlijk behandeld
We staan allemaal op het punt om op vakantie te vertrekken en de Kia plooit zich gewillig voor zo’n operatie. De koffer slikt 505 liter bagage! Je hoeft niet bang te zijn om in het mooie tapijt te snijden, want de kwaliteit is hier eerlijk gezegd middelmatig. Verbazingwekkend als je ziet welke zorg Kia besteedde aan de andere details.
De prijzen
Kia biedt de Optima in zijn basisversie (Lounge) aan voor de niet echt afgeronde prijs van 26.491 euro. Een prijs die bijna op hetzelfde niveau plaatst als zijn Europese rivalen. Maar de joker is de uitrusting en de garantie van de Optima.
Conclusie
Na de Magentis die even banaal was als een droge sandwich van de NMBS, schotelt Kia ons met de Optima een sekssymbool voor. Kwaliteit, uitrusting, motor en design staan op het niveau van de beste Europese concurrenten. Alleen de ruimte, de automatische versnellingsbak en de bandenkeuze hinken nog achterop. Samengevat: deze Kia is een kwaliteitsvolle outsider.