Met succesverhalen pakken de automerken graag uit, maar helaas slaan ze de bal soms helemaal mis. Deze tien Europese modellen veroorzaakten een financiële kater.   

1. Smart fortwo (1997-2006)

Hoewel er intussen 1,5 miljoen exemplaren van gebouwd zijn, kende de smart fortwo een moeizame start. Wellicht was de kleine tweezitter, bedacht door swatch en Mercedes, zijn tijd iets te ver vooruit. Aan de eerste generatie heeft moederhuis Daimler dan ook flink zijn broek gescheurd.

Gebouwde exemplaren: 749.000
Verlies per exemplaar: 4.470 euro
Totaal verlies: 3,35 miljard euro

2. Fiat Stilo (2001-2009)

Van een Italiaanse auto met zo’n naam verwacht je stijl en charisma, precies wat de Stilo niet had. Fiat bracht twee versies: een sportievere driedeurs en een klassieke vijfdeurs. Geen van beide wist te overtuigen. Sinds de Bravo/Brava heeft Fiat eigenlijk nooit meer gescoord in deze klasse.  

Gebouwde exemplaren: 769.000
Verlies per exemplaar: 2.730 euro
Totaal verlies: 2,10 miljard euro

3. Volkswagen Phaeton (2001-2012)

Topman Ferdinand Piëch had grootse plannen met Volkswagen, dat niet alleen auto’s voor het volk maar ‘wagens voor elk soort volk’ moest bouwen. Voor de Phaeton werd zelfs speciaal een glazen fabriek gebouwd in Dresden. Over de kwaliteit van de Phaeton geen slecht woord, maar helaas ontbrak het imago om Mercedes, Audi en BMW te bekampen.

Gebouwde exemplaren: 72.000
Verlies per exemplaar: 28.100 euro
Totaal verlies: 1,99 miljard euro

4. Peugeot 1007 (2004-2009)

Het concept klonk leuk: een hoge stadswagen met een handige schuifdeur vooraan, ideaal om vlot uit te stappen in krappe ruimtes. Het deurmechanisme veroorzaakte wel een hoog gewicht en een te hoge prijs in dit competitieve segment.

Gebouwde exemplaren: 123.000
Verlies per exemplaar: 15.380 euro
Totaal verlies: 1,90 miljard euro

5. Mercedes A-Klasse (1997-2004)

Mercedes’ eerste uitstapje in de compacte middenklasse kon de hoge verwachtingen niet helemaal inlossen, onder meer door een elandtest en zware kritiek op de afwerking. Gelukkig heeft de huidige (en wel zeer succesvolle) A-Klasse niets meer te maken met zijn voorgangers.

Gebouwde exemplaren: 1.187.000
Verlies per exemplaar: 1.440 euro
Totaal verlies: 1,71 miljard euro

6. Bugatti Veyron (2005-2013)

Alweer een prestigeproject van Ferdinand Piëch. Niets was te goed voor de Bugatti Veyron: een W16-motor met 1.001 pk, een topsnelheid van 406 km/u, … Maar ondanks zijn prijs van meer dan een miljoen euro weet Volkswagen er geen winst mee te maken.

Gebouwde exemplaren: 400
Verlies per exemplaar: 4.617.500 euro
Totaal verlies: 1,70 miljard euro

7. Jaguar X-Type (2001-2009)

Jaguar wilde koste wat het kost een concurrent voor de BMW 3-Serie, Mercedes C-Klasse en Audi A4. De X-Type zag er weliswaar uit als een echte Jaguar, maar gebruikte het platform en de motoren van de Ford Mondeo. Niet bepaald de meest verfijnde techniek. Binnenkort plannen de Britten wellicht een nieuwe poging.

Gebouwde exemplaren: 363.000
Verlies per exemplaar: 4.690 euro
Totaal verlies: 1,70 miljard euro

8. Renault Laguna (2006-2012)

Met de nieuwe Laguna wilde Renault komaf maken met de onbetrouwbaarheid van de vorige generaties. Dat lukte ook, want de Laguna bleek een toonbeeld van betrouwbaarheid. Helaas mispakte Renault zich aan het design, dat weinig gesmaakt wordt.  

Gebouwde exemplaren: 434.000
Verlies per exemplaar: 3.550 euro
Totaal verlies: 1,54 miljard euro

9. Audi A2 (2000-2005)

De Audi A2 moest een concurrent worden voor de Mercedes A-Klasse. Hij beschikte over vooruitstrevende technische oplossingen zoals een aluminium koetswerk of een zuinige drieliterversie. De klanten bleken echter niet bereid om daar de hoge prijs voor te betalen.

Gebouwde exemplaren: 176.000
Verlies per exemplaar: 7.530 euro
Totaal verlies: 1,33 miljard euro

10. Renault Vel Satis (2001-2009)

Onder het motto créateur d’automobiles lanceerde Renault begin jaren 2000 enkele zeer originele modellen, zoals de Mégane, de Avantime en de Vel Satis. Die laatste loste de Safrane af als topmodel van het gamma. Ondanks zijn vele kwaliteiten, sloeg het aparte uiterlijk van de Vel Satis niet aan.

Gebouwde exemplaren: 64.000
Verlies per exemplaar: 18.710 euro
Totaal verlies: 1,20 miljard euro

Bron cijfers: Sanford C. Bernstein