De eerder inventieve Italiaanse constructeur heeft een revolutie teweeg gebracht in de wereld van de tweewielers door een derde wiel toe te voegen. Dat is goed nieuws voor al wie wat vragen had over de stabiliteit van een tweewieler.
Bij Piaggio hebben ze zich ongetwijfeld wat idioot gevoeld toen ze er zich van bewust zijn geworden dat deze machine niet langer als motor (enkel toegankelijk met een A rijbewijs) door het leven mocht, maar wel degelijk als een driewieler, toegankelijk met het B rijbewijs (mits een specifieke opleiding van 7 uur).
Het volledige gamma kreeg dan ook een LT versie, met een explosie van de verkoopcijfers als gevolg. Bizar genoeg ontsnapte de Gilera Fuoco 500 tot op heden aan deze miraculeuze ingreep.
Dat hebben ze nu dus rechtgezet, en de eigenaars van een B rijbewijs zullen vanaf nu van de 492 cc, 40 pk, 46,5 Nm koppel en topsnelheid van 145 km/u kunnen genieten. Wat enkele alternatieven voor het woon-werkverkeer met zich meebrengt!
Ter herinnering, de Gilera verschilt van de Piaggio's vooral op het gebied van de look, die bij de Gilera sportiever en virieler is. Zoals voor elke LT komt er een pedaal bij, wat gecombineerd remmen toelaat en een verplichting om de reglementering voor de driewielers, toegankelijk voor een B rijbewijs, na te kunnen komen. Dit alles voor een prijs van 8.395 €.