In de aanloop naar een volledig elektrische automarkt in 2035, althans in Europa, nemen veel merken drastische beslissingen. Het schrappen van modellen bijvoorbeeld, iconische namen zelfs, zoals Ford doet met de Fiesta. Nu Volkswagen focust op zijn 100% elektrische ID-modellen, werd er dan ook gevreesd voor de toekomst van de Golf. Maar die vrees blijkt ongegrond.

ID. Golf

Volkswagen -CEO Thomas Schäfer heeft immers bij het Britse magazine Autocar bevestigd dat de Golf deel zal blijven uitmaken van het VW-gamma. “We hebben iconische merknamen, Golf en GTI. Het zou gekkenwerk zijn om die te laten verdwijnen. We blijven de ID-logica volgen, maar iconische modellen krijgen een naam.” Verwijzend naar de ID. Buzz, die ook geen nummer krijgt zoals bijvoorbeeld de ID. 3, zei hij dat die naam wel eens ID. Golf zou kunnen zijn.

En terwijl de ID. 3 gezien wordt als de Kever of de Golf van het derde millennium, zal die elektrische Golf de ID. 3 niet vervangen. Zowel qua afmetingen als positionering zullen beide modellen dus anders zijn. Die ‘ID. Golf’ moeten we trouwens nog niet meteen verwachten. Na een facelift in de loop van volgend jaar zal de huidige generatie van de Golf nog minstens 3 jaar zijn carrière verderzette, misschien langer om de investeringskost in het model met verbrandingsmotoren te doen renderen. Voor 2027 moeten we dus niet rekenen op een ID. Golf.