In het eerste kwartaal van 2023 hebben Tesla en BYD opnieuw recordcijfers opgetekend, waarmee beide merken de markt voor elektrische wagens domineren. In deze periode heeft Tesla 466.140 elektrische modellen afgeleverd, terwijl BYD meer dan 700.000 geëlektrificeerde wagens wereldwijd heeft geleverd, met ongeveer evenveel hybrides als elektrische wagens. Bij Tesla zijn deze uitstekende resultaten vooral te danken aan de Model Y, waarvan de verkoop wereldwijd explosief is toegenomen.
Denza N7
Het is dan ook deze Tesla Model Y waarop BYD zijn pijlen heeft gericht met deze nieuwe SUV, die N7 wordt gedoopt en onder het premiumsubmerk Denza wordt verkocht. Denza is een merk dat in 2010 gezamenlijk werd gelanceerd door BYD en Mercedes-Benz, voordat Mercedes zijn aandeel drastisch verminderde naar zo’n 10%.
Sinds deze herschikking heeft BYD besloten Denza opnieuw te lanceren met twee modellen die zijn voorgesteld tijdens het laatste autosalon van Shanghai en die aan een internationale carrière zouden moeten beginnen: de grote monovolume D9 en de SUV N7, met een profiel dat wat wegheeft van een shooting brake. De Denza N7 is zopas officieel gelanceerd op de Chinese markt.
e-Platform 3.0
De Denza N7 meet 4,86 m lang (tegenover 4,75 m voor de Tesla Model Y) en staat op het ‘e-Platform 3.0’ van BYD, waar ook de Atto 3, Dolphin en de Seal op worden gebouwd, modellen die intussen ook in Europa te koop zijn.
De N7 wordt momenteel aangeboden in China met verschillende aandrijflijnen, met een of twee elektromotoren. Het model krijgt ook een grote batterij van 91,7 kWh.