Het succes van de GPZ kreeg snel opvolging. De GPZ 600R schudde op zijn beurt zijn klasse stevig door elkaar. Met z’n 16 inch wielen bleek hij toen een compacte maar erg wendbare machine, die door z’n motorblok en rijwielgedeelte zich kon meten met concurrenten met een grotere longinhoud. Van de Ninja zou er in 1985 bovendien ook een 400 en 750 cc versie op de markt komen.
Het succes van de eerste generatie eiste een waardige opvolger. Kawasaki zette haar ingenieurs aan het werk en die stelden niet teleur. De GPZ 1000RX kreeg een 1000 cc viercilinder tussen de wielen die goed was voor 125 pk aan 9.500 tr/min. Daarna volgde de ZX-10 Tomcat. Die ontleende zijn naam aan het F-14 Tomcat gevechtsvliegtuig waar Tom Cruise mee rond vloog in Top Gun. Op momenten dat Tom Cruise niet in de cockpit zat, reed hij rond op een… Kawasaki GPZ 900R. Maar los van een een-tweetje met Hollywood was de ZX-10 het model dat definitief afscheid nam van een stalen frame en koos voor een aluminium kader. De Tomcat woog slechts 225 kg en produceerde 137 pk. Daarmee ‘vloog’ de ZX-10 naar een top van 270 km/u.
Ook de jaren daarna bleef Kawasaki de modellen verder verfijnen en bleven ze trouw aan hun sportieve roots. Dat doen ze nu al 30 jaar en om die verjaardag de nodige luister te geven, lanceert Kawasaki Motors Europe een nieuw “30 Years Ninja” logo en twee nieuwe versies die zich vooral onderscheiden door hun nieuwe designs.
Kawasaki lanceerde bovendien ook een aparte minisite, Ninja30.com, waar de historiek van de roemruchte bloedlijn wordt uitgetekend.