De Volkswagen-ingenieurs werken onder meer aan een nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Die telt maar liefst  tien verzetten en kan motoren aan met een maximumkoppel tot 500 Nm. Waar zoveel versnellingen goed voor zijn? Volkswagen wil de motor in alle omstandigheden laten draaien bij het ideale toerental om het verbruik te verlagen en de prestaties te verbeteren.

Een andere nieuwigheid die in de toekomst opduikt in Volkswagen-producten is de zogeheten electric booster. Dat is een elektrische turbolader die veel trekkracht opwekt bij lage toeren. Deze oplossing maakt het mogelijk om de cilinderinhoud van motoren nog te verkleinen, zonder te raken aan de prestaties.

Driecilinders

De trend van de downsizing wordt trouwens op korte termijn al zichtbaar. Een nieuwe 1.0 driecilinder TSI drijft binnenkort de Polo (95 pk en 110 pk) en de Golf (115 pk) aan. Er komt ook een aardgasversie van dit benzineblokje. Voor dieselrijders is er een nieuwe 1.4 TDI driecilinder (75, 90 en 105 pk) gepland in de Polo- en Golf-klasse.

Meer power

Niets voor jou, die kleine milieuvriendelijke motoren? Gelukkig werkt Volkswagen ook aan krachtbronnen met iets meer pit. Zo is er sprake van een 2.0 TDI met maar liefst 240 pk in de toekomstige Passat of een Golf met tweeliter turbobenzine van 400 pk, zoals in de Golf R400 Concept.