Het salon van Brussel kende een ongelooflijk succes, met dit jaar meer dan 442.000 bezoekers, maar het duurt nog wel even voor we het “saloneffect” zullen zien in de inschrijvingscijfers. Door de leveringstermijnen zal de tendens voor 2019 zich pas in de komende maanden laten voelen.
-10,2 procent
Op basis van de resultaten van januari zoals die door Febiac zijn gepubliceerd leren we dat 2019 is gestart met 51.074 inschrijvingen. Dat betekent een daling van meer dan 10 procent in vergelijking met januari 2018 (10,2 procent). Anderzijds was die maand uitzonderlijk, met een nieuw inschrijvingsrecord voor een januari in België.
Volkswagen nog steeds op kop
Aan leiding van dit eerste resultaat van 2019 voor de Belgische markt vinden we Volkswagen. Het Duitse merk behoudt dus zijn eerste positie, die het al voor heel 2018 had weten te veroveren. Renault moet daarentegen zijn tweede plaats afstaan aan Peugeot. Het merk met het ruitje dondert zelfs uit de Top 5 en strandt op een zesde plaats in januari. De rest van de Top 5 wordt ten dele ingenomen door premiummerken, want na VW en Peugeot komen BMW, Opel en Mercedes.
De resultaten voor januari 2019 in België:
1. Volkswagen: 5.039 inschrijvingen
2. Peugeot: 4.121 inschrijvingen
3. BMW: 3.847 inschrijvingen
4. Opel: 3.581 inschrijvingen
5. Mercedes: 3.572 inschrijvingen