Onderzoeksbureau Jato Dynamics keek naar de verkoop van pick-ups op de “uitgebreide” Europese markt (29 landen) begin 2018. Op het Oude Continent vallen ze steeds meer in de smaak: 59.200 verkochte exemplaren in de eerste vier maanden van 2018 tegenover 54.600 in dezelfde periode in 2017. Die stijging zien we ook in ons land: daar werden 5 procent meer pick-ups verkocht.

Ranger koning

De Ford Ranger blijft de favoriete pick-up bij uitstek: tussen januari en april 2018 was het product van de Afrikaanse tak van Ford alleen goed voor meer dan 15.000 verkochte exemplaren. Hij neemt dus net iets meer dan een kwart van de verkoop voor zijn rekening (26 procent). Op de tweede plaats staat een andere referentie: de Toyota Hilux, met 17 procent van de verkoop. Daarmee gaat hij net een andere bekende pick-up voor: de Nissan Navara (16 procent).

Amarok

Net naast het podium zien we de Mitsubishi L200 (13 procent) en de Volkswagen Amarok (11 procent). De VW is dus de populairste Europese pick-up in Europa. Zij worden gevolgd door een andere klassieke pick-up: de Isuzu D-Max (7,5 procent).

Nieuwkomers

De nieuwkomers in het segment moeten zich tevreden stellen met de kruimels: de Mercedes X-Klasse neemt 4,5 procent van de verkoop voor zijn rekening, voor de Fiat Fullback (3,3 procent) en de Renault Alaskan (1,5 procent).

1. Ford Ranger: 26%

2. Toyota Hilux: 17%

3. Nissan Navara: 16%

4. Mitsubishi L200: 13%

5. Volkswagen Amarok: 11%

6. Isuzu D-Max: 7,5%

7. Mercedes X-Klasse: 4,5%

8. Fiat Fullback: 3,3%

9. Renault Alaskan: 1,5%