In 2022 werden er in Europa 2.59 miljoen geëlektrificeerde (BEV, PHEV, range extended EV en fuel cell) auto’s verkocht, waarvan 1.56 miljoen (60%) batterij-elektrisch. Het aandeel van de puur elektrische wagens stijgt daarmee tot 13,9% van alle nieuw verkochte auto’s op het Oude Continent. En de belangrijkste leverancier van al die EV’s komt uit Duitsland.
Multimerk
Tesla mag dan wel de twee populairste elektrische auto’s van Europa verkopen, maar het is Volkswagen Group dat de kroon spant wat het totale aantal geleverde auto’s die rijden op batterijen betreft. Niet minder dan 349.200 elektrische auto’s van de groep werden vorig jaar nieuw ingeschreven, goed voor een marktaandeel van 22.4%. Het gaat in tegenstelling tot Tesla dan ook niet om één merk, maar wel om Volkswagen, Skoda, Cupra, Audi en Porsche.
Tesla blijft wel net voor Stellantis, dat ook elektrische auto’s levert van verschillende merken: Peugeot, Citroën, DS en Fiat, en binnenkort ook Jeep, met de Avenger als eerste EV van het merk. Verder in de top 10 zien we dat Geely (met onder andere Volvo en Polestar) en andere Chinese merken hun cijfers meer dan verdubbelen ten opzichte van 2021.
Dit is de top 10:
1. Volkswagen Group: 349.147 inschrijvingen (+15%)
2. Tesla: 232.018 inschrijvingen (+38%)
3. Stellantis: 230.983 inschrijvingen (+31%)
4. Hyundai-Kia: 157.213 inschrijvingen (+15%)
5. Renault Group: 143.736 inschrijvingen (+15%)
6. BMW Group: 129.109 inschrijvingen (+75%)
7. Mercedes-Benz: 97.564 inschrijvingen (+23%)
8. Geely Group: 78.856 inschrijvingen (+122%)
9. Chinese merken: 61.508 inschrijvingen (+129%)
10. Nissan: 33.669 inschrijvingen (-6%)
Bron: Jato