Volocopter bouwt het ietwat gekke concept van een vliegende, zuiver elektrische taxi die wat wegheeft van een grote drone. De Duitse startup erachter werd opgericht in 2012 en mag rekenen op de steun van onder meer Daimler, Intel en het Chinese Geely, dat eigenaar is van Volvo.
De luchttaxi heeft 18 hefschroeven en moet twee passagiers kunnen vervoeren zonder piloot. Begin deze week werd een nieuwe testvlucht (met piloot) georganiseerd boven Marina Bay in Singapore. Het bleek een fors succes. Eerder werden al gelijkaardige experimenten uitgevoerd in Dubai, Helsinki, Las Vegas en Duitsland. Maar in Singapore werd het toestel wel voor het eerst in een megastad getest.
Marktintroductie op middellange termijn
Volocopter hoopt zijn baby over 3 tot 4 jaar op de markt te brengen, en Singapore zou weleens een van de eerste plaatsen kunnen zijn waar hij opduikt. Florian Reuter, de baas van het bedrijf, zei daarover dat hij “de intentie heeft om Volocopter te ontwikkelen in Jakarta, Manilla en Bangkok, want in die steden is er daar veel nood aan”.
Bovendien heeft Volocopter in Singapore net een VoloPort ingewijd, wat een specifieke landingsplaats is voor dit soort toestellen. Hij ligt aan het water met een plek voor landen en opstijgen en een kleine terminal voor de passagiers. Net zoals heel wat mobiliteitsoplossingen die her en der opduiken heeft Volocopter niet de ambitie om de bestaande verplaatsingsmiddelen te vervangen, maar wel om het aanbod te verrijken.