Daar is hij dan, de ‘troonopvolger’ die de fakkel overneemt na meer dan 35 miljoen verkochte exemplaren. Niet geheel verrassend evolueert deze achtste Golf slechts zachtjes op uiterlijk vlak. Zijn proporties blijven onmiddellijk herkenbaar, vooral dan in profiel.
De voorkant verandert het meest. De motorkap duikt meer en de koplampen zijn meer uitgerekt, waardoor de Golf 8 een nieuw gezicht krijgt.
Zijn achterkant blijft daarentegen net zoals zijn profiel heel ‘Golf’.
Digitaal tijdperk
Maar zo weinig als zijn uiterlijk verandert, zo revolutionair is de ommezwaai in het interieur. Het analoge instrumentenbord is vervangen door een 10,25 duim groot scherm, en dat standaard op alle versies. Dat scherm wordt gecombineerd met een tweede midden op het dashboard, dat 8,25 tot 10 duim groot is afhankelijk van het uitrustingsniveau. De fysieke knoppen zijn bijna volledig verdwenen
Hallo Volkswagen
De Golf 8 biedt verder een nieuwe stembediening waarmee talrijke beschikbare functies kunnen worden geactiveerd. Net zoals bij Mercedes of BMW volstaat het om “Hallo Volkswagen” te zeggen en vervolgens op natuurlijke wijze te praten. Bovendien integreert de Golf 8 de assistent Alexa van Amazon. Op vraag kan Alexa muziek spelen of compatibele domoticatoestellen bedienen.
Bijzonder moderne uitrusting
De Golf krijgt ook heel wat moderne technologische uitrusting voor een massamodel: virtuele sleutel via smartphone, ledmatrixkoplampen, standaard Car2X-communicatie voor informatie-uitwisseling met andere voertuigen of geconnecteerde infrastructuur, in de Cloud opgeslagen instellingen van de bestuurder enzovoort.
5 hybride motoren
Op technisch vlak onderscheidt de nieuwe Golf zich door zijn 5 hybride versies: van een milde hybridisering onder 48V (eTSI) tot twee plug-in hybrides (eHybrid) met een batterij van 13 kWh. De Golf is er verder ook als TDI (diesel) of TGI (aardgas).
De marktintroductie van de Golf 8 is gepland voor december.