Wist je dat vier op de tien autobestuurders trouw blijft aan ‘zijn’ merk? Vooral bij de Duitse premiummerken is er weinig verloop.

Leasingmaatschappij Alphabet Belgium heeft in België een vloot van ongeveer 35.000 wagens rondrijden. Het analyseerde de bestellingen van de tien populairste merken tijdens het eerste semester, goed voor 90 procent van alle orders van het leasingbedrijf.

En wat blijkt? Gemiddeld vier op de tien bestuurders kiest voor hetzelfde merk. BMW, Volkswagen, Renault, Mercedes en Audi realiseren de meeste herhaalaankopen. Allemaal Duitse merken dus, behalve Renault.

“Niet helemaal verwonderlijk”, zegt verkoop- en marketingverantwoordelijk Marc Vandenbergh van Alphabet. “Bij de keuze van een leasewagen krijgen rationele aspecten steeds vaker de overhand. Merken die nieuwe compactere modellen op de markt lanceren met een steeds lagere CO2-uitstoot plukken daarvan de vruchten. Een lagere CO2-uitstoot betekent immers ook een lager Voordeel van Alle Aard.”

Wordt er dan toch een ander merk overwogen, dan scoort dezelfde topvijf opnieuw zeer hoog, net als Volvo. Bij Opel is er blijkbaar nog werk aan de klantentrouw.

Merkloyauteit (gemiddelde: 41%)

1.       BMW (56%)

2.       Volkswagen (50%)

3.       Renault (49%)

4.       Mercedes (47%)

5.       Audi (47%)

6.       Peugeot (41%)

7.       Volvo (38%)

8.       Ford (37%)

9.       Citroën (31%)

10.   Opel (16%)