Terwijl Hummer vandaag elektrische SUV’s bouwt, startte het merk zijn leven als een project voor het Amerikaanse leger. Dat was halverwege de jaren ‘70 op zoek naar een nieuwe alleskunner om de legendarische Jeep op te volgen. Bedrijven konden hun project voor deze ‘High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle’ (HMMWV) indienen, maar van de 61 bedrijven die de Amerikanen daarvoor uitnodigden, bleven er uiteindelijk drie over.

Verre voorvader van de Urus

Naast AM General, dat uiteindelijk de opdracht binnenhaalde met de ‘Humvee’ of Hummer, was ook Teledyne Continental één van de eindkandidaten met deze Cheetah. Die werd oorspronkelijk ontworpen door het Californische Mobility Technology International (MTI), dat een prototype verkocht aan… Lamborghini. De Italianen stelden hun Cheetah tentoon op het Salon van Genève in 1977 maar ontwikkelden uiteindelijk hun eigen model, de LM002, de verre voorvader van de Urus SUV. Teledyne Continental werkte verder aan het project om het voor te stellen aan het Amerikaanse leger.

De achterin geplaatste Chrysler V8 van het Lamborghini prototype maakte plaats voor een 5.9 liter V8 diesel voorin en het glasvezel koetswerk maakte plaats voor aluminium panelen. 11 prototypes werden er gebouwd voor testen door het Amerikaanse leger, maar dat besliste uiteindelijk in het voordeel van de Humvee van AM General, waarvan een ‘geciviliseerde’ versie later door General Motors gecommercialiseerd werd als Hummer. Het Amerikaanse veilinghuis Mecum verkoopt op 6 januari 2023 één van de overgebleven prototypes van de Cheetah.


Een koopje? 

Een stevige brok geschiedenis, links met een excentrieke Lamborghini en een zeldzaam voertuig dat even beroemd had kunnen zijn als de Humvee die het grote publiek leerde kennen tijdens de Golfoorlog… voor een geschatte verkoopprijs van $ 15.000 tot $ 20.000! Een koopje? Misschien, maar weet dat het om een prototype gaat en dat je hem waarschijnlijk niet kan gebruiken op de openbare weg.


?