In het Nederlandse Born, net over de Belgische grens, ligt de VDL Nedcar-fabriek, waar sinds 2014 voorwielaangedreven modellen van de BMW-Groep worden gebouwd. In 2023 loopt het contract met de Beiers echter af, en zij hebben aangegeven niet meer over verlenging na te denken. Daarmee stonden 4.000 banen bij Nedcar op de tocht, maar uit Californië is een reddingsboei gekomen: de startup Canoo wil zijn elektrische pick-ups, bestelwagens en eenvolumers in Nederland komen bouwen.
Big in California
Canoo mag voor ons dan een nobele onbekende zijn, in Californië heeft het al flink wat media-aandacht gekregen. De constructeur van elektrische voertuigen wil namelijk expliciet geen luxesedans met meer dan 1.000 pk of kolossale SUV’s op de markt brengen, maar wel relatief compacte elektrische bedrijfsvoertuigen (4,4 meter lang, 1,9 meter breed en 1,85 meter hoog, of de maten van een compacte SUV) met een lagere ecologische voetafdruk.
Europa
Dat laatste is ongetwijfeld ook een van de redenen waarom het merk een fabriek in Europa wil: om te vermijden dat heel auto’s van de VS naar hier moeten worden verscheept. De Nederlandse productie voor Canoo begint eind 2022 met een 100-tal exemplaren. In 2023 worden dat er 15.000. Dat zijn veel lagere aantallen dan wat Nedcar voor BMW mag doen: in 2019 bouwde het op een jaar tijd 175.000 auto’s. Wat betekent dat voor de werkgelegenheid van de 4.000 personeelsleden van Nedcar? "Met deze order gaan we niet al onze mensen aan het werk houden, maar we hebben meerdere pijlen op onze boog", zei woordvoerder Miel Timmers aan de Nederlandse televisiezender NOS. De fabriek onderhandelt namelijk nog met andere klanten en zeg er zeker van te zijn alle werknemers in dienst te kunnen houden.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: