BMW wil inzetten op de markt van de elektromobiliteit, in alle betekenissen van het woord. Want naast de vermenigvuldiging van het aantal geëlektrificeerde modellen in de catalogus is BMW ook van plan om krachtige elektrische modellen aan te bieden. Daartoe ontwikkelt de Duitse constructeur momenteel zijn vijfde generatie elektromotoren.
3 motoren voor minder dan 3 seconden
Dit prototype, gebaseerd op een BMW 5-Reeks, heeft zelf maar liefst drie elektromotoren. In totaal ontwikkelen ze 720 pk. Dat is 120 pk meer dan een M5 en zelfs 95 pk meer dan een M5 Competition. Daardoor haalt deze zeer speciale 5-Reeks 100 km/u in minder dan 3 seconden.
Beter dan een differentieel
Het belangrijkste doel van dit prototype is niet zozeer het creëren van een sprintmodel, maar om de interactie tussen de verschillende elektromotoren te verfijnen. Zo kan de dynamiek van BMW's toekomstige elektrische sportmodellen in opeenvolgende bochten worden gemaximaliseerd.
Het geheim: de twee elektromotoren op de achteras worden afzonderlijk aangestuurd (de derde motor drijft de voorwielen aan). Het resultaat is efficiënter en nauwkeuriger dan een traditioneel sperdifferentieel, zegt BMW. In dit geval zijn er namelijk in alle rijsituaties actief gerichte ingrepen mogelijk, terwijl een conventioneel sperdifferentieel altijd reageert op een verschil in draaisnelheid tussen de aangedreven wielen.
iX3
Deze test-BMW, genaamd ‘Power BEV’, integreert al zijn mechanische elementen zonder dat de ruimte voor de passagiers beperkt wordt. De eerste productie-implementatie van een elektromotor van de vijfde generatie bij BMW is gepland voor de SUV iX3. Maar die krijgt één elektromotor, en geen drie…