Hyundai koos voor New York om zijn nieuwe Tucson voor te stellen. Nu ja, “nieuw” is relatief. Omdat de middelgrote SUV het goed doet, houdt Hyundai het bij enkele lichte wijzigingen. Zo zijn er nieuwe led-koplampen, een licht hertekend radiatorrooster en subtiel andere bumpers.

Finetuning

Technisch wijzigt er wat meer. Het gamma bevat twee benzine- en twee dieselmotoren, die allemaal herwerkt worden om minder CO2 uit te stoten. De benzines zijn een atmosferische 1.6 GDI van 132 pk met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving, en een drukgevoede 1.6 T-GDI van 177 pk. Die schakelt manueel of automatisch (met een zeventraps met dubbele koppeling), en is voor- of vierwielaangedreven. Niet zozeer nieuw, maar Hyundai geeft wel mee dat de wrijving van de motoren werd geoptimaliseerd voor minder CO2.

Van 1.7 naar 1.6

De wijzigingen aan het dieselgamma zijn ingrijpender. De huidige 1.7 CRDi maakt plaats voor een nieuwe 1.6 CRDi. Die krijgt 115 pk (voorwielaandrijving) en 133 pk (voor- en vierwielaandrijving). Als topversie is er een 2.0 CRDi van 186 pk met vierwielaandrijving. Die ruilt zijn zestrapsautomaat in voor een exemplaar met acht verzetten.

Nieuwe snufjes

De uitrusting van de Tucson wordt onder meer uitgebreid met rijhulp, gebundeld onder de noemer “Hyundai SmartSense” (noodremhulp, rijstrookassistentie, vermoeidheidswaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar,…). Ook het infotainmentsysteem krijgt een update met nieuwe USB-poorten, onder meer achteraan. Vanaf deze zomer staat de gefacelifte Hyundai Tucson bij de Europese dealers.