Onze collega’s van Autofans hadden de primeur: ons land is binnenkort een automerk rijker. Kerv werd weliswaar al in 2016 opgericht, maar lanceert zijn eerste product in 2022. Het is een driewieler geworden waarvan het voorwiel en de passagiersruimte in bochten gaan ‘hangen’ volgens een principe dat sterk vergelijkbaar is met wat het Nederlandse Carver 15 jaar geleden al liet zien. Kerv heeft het concept echter sterk verfijnd, met een iets minder ‘knullige’ afwerking en bovendien meesturende achterwielen om de draaicirkel te verkleinen.
Benzine of elektrisch
Kerv lanceert zijn driewieler volgend jaar met achterin een 1.5-turbobenzinemotor van 140 pk die aan een CVT-automaat is gekoppeld. Later volgt een puur elektrische variant met een batterij van slechts 24 kWh, maar wel een heel laag normverbruik van iets meer dan 10 kWh/100 km zodat een rijbereik van 200 kilometer kan worden beloofd. Straf is dat Kerv voor de elektrische variant een (iets) lager gewicht aankondigt dan voor de benzineversie: 860 kilo in plaats van 875 kilo. Dat is in zover wij weten een primeur, maar de verklaring is eenvoudig: de meesturende achterwielen vervallen in de elektrische versie en worden vervangen door torque vectoring op de achteras. De elektromotor is 204 pk sterk, waardoor de verhouding gewicht-vermogen gunstiger is (6,3 kg/pk op benzine, 5,7 kg/pk op stroom). Toch verloopt de standaardspurt naar 100 km/u in de EV-versie een fractie langzamer dan met de turbomotor (6,0 in plaats van 5,9 seconden).
Europese homologatie
De Kerv krijgt een volledige Europese homologatie, wat dus betekent dat hij voldoet aan alle veiligheidsnormen van de EU en dat zaken als ABS en een stabiliteitscontrole aanwezig zijn. Maar ook dat Kerv zijn driewieler in principe in heel de Europese Unie mag verkopen. Kerv is trouwens nog op zoek naar investeerders om zijn droom waar te maken. Je kan je aanmelden op hun website, waar je trouwens ook al (gratis) je interesse voor het model kan aangeven. Een exemplaar reserveren gaat nog niet, want Kerv wil eerst nog een prijskaartje voor zijn kantelwagen uitrekenen.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: