In het begin van de jaren ’70 koos Porsche om duidelijker en prominenter aanwezig te zijn in het racegebeuren. Er werd beslist om een racewagen gebouwd, op basis van de 911. Om die racewagen te kunnen homologeren, was er ook een productie van 500 stuks nodig en zo werd in 1972 de 911 Carrera RS geboren. Er werden twee versies gemaakt: een “Lightweight” die enkel voor de racerij bedoeld was en ontdaan was van elk soort comfort en de “Touring” versie die knap was uitgerust en heel wat zaken van de 911S overnam. De directie van Porsche had geen hoge verwachtingen qua succesvolle verkoop van die wagens, maar toch stroomden de bestellingen snel binnen.
Een restauratie volgens het boekje
Het model dat we hier zien dateert uit 1973 en is een “Touring”-model. Hij heeft de erg populaire gele koetswerkkleur en is gerestaureerd volgens de regels van de kunst om zo dicht als mogelijk bij de originele specificaties te blijven. Onder de motorkap achteraan vinden we de klassieke 2.7 liter flat-six met 210 pk.
Dit model was rijkelijk aangekleed met opties zoals een Becker-Mexico stereo, een zonnedak en elektrisch bediende ramen. Volgens de experten van RM Sotheby’s, het veilinghuis dat in stond voor de verkoop ervan, is het mede daardoor een van de mooiste vertegenwoordigers van de Carrera RS-familie. Reden genoeg om de verkoopprijs op te drijven tot 918.500 dollar of zo’n 840.000 euro.