"De Concept S belichaamt alles waar Lamborghini voor staat. Hij is extreem, compromisloos en Italiaans." Dit zijn de woorden van Stephan Winkelmann, CEO van Lamborghini. En ze geven perfect het prototype weer. Winkelman sprak deze woorden op het moment dat de wagen voor het eerst werd onthuld, op de Geneva Motor Show in 2005. Hij werd ontworpen als een two-seater cockpit en zijn verschijning miste zijn impact bij het publiek niet. De belangstelling er voor was groot. Het prototype dat niet rijdt, is trouwens nog altijd tentoongesteld in het Lamborghini Museum in Sant'Agata Bolognese.

Road-versie
Een jaar later presenteert Lamborghini een nieuwe Concept S tijdens de “Concorso Italiano”. Deze keer is de Italiaanse schone wel technisch perfect in orde. Hij werd gebouwd op het platform van de Gallardo en is gehomologeerd om er mee op de openbare weg te rijden. Om de wagen te kunnen homologeren moesten de de ingenieurs wel een aantal aanpassingen doorvoeren ter hoogte van het windscherm, de achtervleugel en de extra luchthappers om frisse lucht naar de V10 met 520 pk te kunnen leiden.

Het enige exemplaar
Lamborghini had aanvankelijk gepland om 100 exemplaren te produceren. Maar de hoge productiekosten en de tijd die er nodig was voor de assemblage, hebben er uiteindelijk anders over beslist. De Concept S die je hier boven kunt bekijken, bleef het enige werkende model van een wagen die nooit werd geproduceerd. Toen dit exemplaar net aan de wereld was voorgesteld, kocht de huidige eigenaar ‘m onmiddellijk. Leuk detail, naderhand werd hij door Lamborghini meermaals gevraagd om de wagen voor te stellen tijdens events van de fabrikant.

Gehomologeerd
Hij is volledig gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg, maar toch heeft deze wagen amper… 180 kilometer op de teller. Die werden hoofdzakelijk bij elkaar gereden tijdens voorafgaande tests en op het malse gras van het Concours d’élégance. Hij is gebouwd op het chassis van de Gallardo en kreeg diens V10 en E-Gear sequentiële versnellingsbak. De Concept S laat zich dan ook helemaal besturen als een ‘gewone’ Gallardo. Rijsensaties gegarandeerd dus.

Wie interesse heeft in de wagen die moet op 10 december present zijn tijdens de veiling en veiligheidshalve 2,5 miljoen euro opzij hebben staan!