20210301101341miniev.jpg

Hoewel in Europa soms schrik leeft voor een invasie van Chinese merken die onze elektrische automarkt zullen overnemen, wordt de EV-markt in China zelf zo goed als gedomineerd door het Amerikaanse Tesla. Het merk van Elon Musk moet in de verkooplijsten maar één model voor zich dulden: de Wuling MINI EV, een product van een samenwerking tussen SAIC en General Motors. De voorsprong is echter wel indrukwekkend: terwijl Tesla in de Volksrepubliek ruwweg 15.000 auto’s verkocht in januari 2021, kozen 36.000 Chinezen voor een Wuling MINI EV.

20210301101718miniev.jpg

Nochtans heeft het gekke karretje niet bepaald eigenschappen die je zou associëren met een “Tesla-killer”: zijn batterijtje van 13 kWh is kleiner dan dat van vele plug-inhybrides en brengt hem 120 kilometer ver op de (veel te optimistische) Chinese NEDC-cyclus. Met een lengte van 2.917 millimeter is het dingetje korter dan de wielbasis van een Tesla Model S en bovendien is het bijna 20 centimeter hoger (1.621 millimeter) dan dat het breed is (1.493 millimeter). Binnenin zit je heel knus tegen elkaar gepropt te kijken op een zeer rudimentair afgewerkt interieur. Wat maakt de MINI EV dan zo populair in China? Zijn prijs uiteraard: die begint bij 28.800 yuan (ongeveer 3.670 euro). Een bedrag dat je bij ons eerder zou associëren met een scooter of een speed pedelec…

20210301101339miniev.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: