Terwijl bij ons de elektrische SUV van Nissan wordt gelanceerd, de Ariya, stelt het merk in zijn thuisland de nieuwe X-Trail voor. Die moet het huidige model vervangen, dat sinds 2014 op de markt is en in 2017 een facelift kreeg.
Qua looks past het iets avontuurlijkere model weer in het nieuwe Nissan-gamma, en een verrassing is het design niet. De nieuwe X-Trail is immers niet helemaal nieuw: hij werd in 2020 al in de Verenigde Staten op de markt gebracht als Nissan Rogue. De nieuwe X-Trail is er in Japan als vijfzitter, maar ook met een derde zetelrij voor 7 zitplaatsen.
e-Power en vierwielaandrijving
Op technisch vlak is de X-Trail onder andere verkrijgbaar met een ePower aandrijflijn, zoals in de nieuwe Qashqai. Maar de samenstelling is licht anders, met minder vermogen voor de benzinemotor en meer voor de elektromotor. De 1.5 liter driecilinder met variabele compressie is in de X-Trail 106 kW (145 pk) en 250 Nm sterk, terwijl de elektromotor 150 kW (204 pk) en 330 Nm levert aan de voorwielen. Ter herinnering: bij de ePower drijft de elektromotor de auto aan, terwijl de verbrandingsmotor dienst doet als generator om de batterij met een capaciteit van 2,1 kWh op te laden. Hij rijdt dus als een elektrisch model, maar verbruikt gewoon benzine als een hybride.
De X-Trail komt er in Japan ook in een versie met e-4orce vierwielaandrijving van de e-Power, in tegenstelling tot de Qashqai en de Renault Austral, waarmee hij zijn onderstel deelt. Daarbij komt er een extra elektromotor 100 kW (136 pk) en 195 Nm op de achteras.
Later dit jaar komt de nieuwe X-Trail ook naar Europa.