202101251302182021-hurtan-grand-albaycin(1).jpg

In 1989 lanceerde Mazda na tien jaar treuzelen zijn MX-5. Vandaag is hij de best verkochte roadster uit de autogeschiedenis, met meer dan een miljoen geleverde exemplaren in alle uithoeken van de wereld. En hoewel we ondertussen al aan de vierde generatie toe zijn, is het DNA steeds hetzelfde gebleven: een tweezitter die zowel licht, wendbaar als sportief is.

De Japanse spider mag dan wel geïnspireerd zijn op Britse roadsters als de MG B, Triumph TR6 en Spitfire, maar dat maakt hem niet minder… Japans. Zijn moderne lijnen bevallen niet iedereen en hebben een Spaanse koetswerkbouwer op het idee gebracht om een nieuwe ‘huid’ voor het model te ontwikkelen.

202101251302182021-hurtan-grand-albaycin(2).jpg

Onherkenbaar

Het resultaat van het werk van Hurtan Automoviles uit Granada is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Je kan gewoon niet meer zien dat dit een Miata was. Het enige wat behouden blijft, is de mechaniek, die goed verborgen zit onder de welvingen die de Spaanse designers hebben bedacht. Het project kreeg trouwens de zegen van Mazda, maar wel enkel voor een beperkte reeks van dertig exemplaren, als klassieke spider of met een hardtop.

Voor inspiratie zijn de ambachtslui van Hurtan duidelijk gaan bladeren in het Britse automobiele patrimonium. Bolle wielkasten, een enorm verchroomd radiatorrooster en een verlengde achterkant,… Hij doet denken aan de Jaguar XK 150 of de MGA. Onder de motorkap kan de klant kiezen tussen de 1.5- en 2.0-benzinemotoren van de MX-5, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.