Volkswagen wil de dieselgatepagina in zijn geschiedenis omdraaien met een historisch elektrisch offensief. Die grote stap moet iets duidelijker worden door de voorstelling van het MEB-platform. Dat modulaire platform wordt tegen 2022 de technische basis van een dertigtal verschillende modellen. Het eerste model wordt de “elektrische Golf”, de Volkswagen I.D. die eind 2019 in productie moet gaan en waarvan de eerste leveringen tegen 2020 worden verwacht.
Betaalbaar
Om zijn doelstellingen te behalen (Volkswagen mikt op 150.000 verkochte auto’s op het MEB-platform in 2020) wil het Duitse merk elektromobiliteit “betaalbaar” houden. De toekomstige VW I.D. moet dus minder dan € 30.000 kosten. Volkswagen zegt alleszins dat hij evenveel zal kosten als een huidige Golf diesel.
Meerdere batterijen
Het platform kan verschillende motoren, opstellingen (voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en 4x4) en batterijen aan. Eerst zal het WLTP-rijbereik tussen 330 en 550 kilometer bedragen, maar daarna mikt Volkswagen op een module met een uitgebreider rijbereik.
Volks-Wallbox
Samen met het MEB-platform toonde Volkswagen zijn thuiswallbox, de Volks-Wallbox. Ook die module moet betaalbaar zijn, al gaf Volkswagen geen verdere details. De elektrische auto’s moeten minstens een lader hebben van 3 kW om thuis te kunnen laden. Snelladen aan 125 kW moet ook mogelijk zijn, om aan publieke laadpunten 80 procent rijbereik te tanken in 30 minuten.