20190605062104p90348795highresthe-all-new-bmw-m8-c.jpg

Enkele dagen voor de officiële voorstelling op het #NextGen-evenement in München eind deze maand laat BMW zijn M8 en M8 Cabriolet zien. Meteen verschijnen ze ook als radicale M8 competition.

20190605062114p90348789highresthe-all-new-bmw-m8-c.jpg

M850i als basis

Technisch gebruiken deze nieuwe modellen dezelfde 4.4 V8 met twee turbo’s die de M850i al gebruikt. Heel wat technische wijzigingen zorgen voor een vermogensboost van 530 naar 600 pk. In de M8 Competition gaat het zelfs om 625 pk. In beide gevallen bedraagt het koppel 750 Nm. Dat vermogen gaat via een instelbare vierwielaandrijving (4WD, 4WD Sport en 2WD) die we al uit de M5 kennen. Ondanks zijn afmetingen haalt de 8-Reeks 100 km/u in 3,3 seconden, en zelfs 3,2 seconden als Competition. De cabriolet doet 3,4 en 3,3 seconden over dezelfde oefening.

20190605062219p90348795highresthe-all-new-bmw-m8-c.jpg
20190605062201p90348795highresthe-all-new-bmw-m8-c.jpg

M-livrei

De 8-Reeks krijgt uiteraard ook een specifiek M-jasje aangemeten. Zo is er een diffusor achteraan met vier uitlaatpijpen en zien we heel wat opzichtige luchtinlaten. De M8 Coupé krijgt een dak uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt, de M8 Cabriolet een stoffen kap die in 15 seconden wegklapt.

20190605062106p90348795highresthe-all-new-bmw-m8-c.jpg
20190605062107p90348795highresthe-all-new-bmw-m8-c.jpg

20190605062108p90348795highresthe-all-new-bmw-m8-c.jpg

M-modus

Aan boord noteren we een M Mode-knop op de middenconsole, waarmee je de parameters van de rijhulp kunt instellen (waaronder nieuwe instelbare remmen), net als de gegevens op het instrumentenpaneel en op het head-updisplay. De M Mode geeft toegang tot de rijmodi Road en Sport, en op de Competition-modellen tot de rijmodus Track.

20190605062114p90348795highresthe-all-new-bmw-m8-c.jpg