Om u direct in de sfeer te brengen, geven we alvast een paar cijfers: de acceleratie van 0 naar 48 km/h (30 mph) duurt 1 seconde, 0 naar 96 km/h (60 mph) lukt in 2,3 seconden en de kwartmijl (402 meter) vanuit stilstand is na 9,65 seconden achter de rug en dan rijdt hij al 224 km/h. Dit monster verslindt alles wat rijdt!

De motor

Uiteraard hebben de ingenieurs zich in de eerste plaats over de motor gebogen: de 6.2-V8 ontwikkelt liefst 840 pk dankzij een dikke compressor en heel wat grondige aanpassingen. Dodge kondigt verder laconiek aan dat zijn auto het record heeft van de auto die de meeste G-krachten op zijn bestuurder loslaat bij het optrekken (1,8 G). Hij is een zuivere achterwielaandrijver en is enkel verkrijgbaar met een achttrapsautomaat.

Het zit hem in de details

Op technisch vlak is dit model een echt feestje, met uiteraard specifieke banden, een motor die is afgestemd op benzine met een octaangetal boven de 100, een compressorradiator die wordt gekoeld door de airco (echt waar), een Drag-modus die de ophanging aanpast voor een zo goed mogelijke gewichtsoverdracht op de achteras voor optimale trekkracht, en nog veel meer.

Niet voor ons

Dit monster komt helaas niet naar Europa. De productie blijft trouwens erg beperkt: 3.000 exemplaren voor de Verenigde Staten en 300 voor Canada. Niets voor de rest van de wereld. Hij is dan ook ontwikkeld voor die specifieke markten, waar meer wordt gekeken naar sprintrecords in rechte lijn dan naar een messcherpe bochtentechniek. Dodge benadrukt verder dat niet iedereen de acceleraties van dit beest zomaar kan controleren. En dat is trouwens waarom dit model is ontwikkeld!