Het merk met de ram als symbool komt terug naar Europa. Normaal dus dat we op het salon van Genève, in wereldpremière, een uniek en nieuw concept te zien gaan krijgen. Deze auto heeft trouwens Europese afmetingen, maar op z’n Amerikaans.
Mini Dodge
De Hornet heeft belachelijke afmetingen voor een Dodge. Beeld U eens in, hij is zelf geen 4 meter lang met zijn 3846 mm. Zijn breedte, 1932 mm, zorgt ongetwijfeld voor een perfecte wegligging. Het radiatorrooster maakt duidelijk dat het hier om een Dodge gaat, net zoals de luchtinlaten bovenop de motorkap.
Zestienhonderd
Dit concept is uitgerust met een vier cilinder motor met een inhoud van 1.6 liter en 16 kleppen, VVT distributie dat 170 pk opwekt (127 kW) en een koppel van 224 Nm bij 4000 tr/min. Dit laat toe om een sprint van 0 tot 100 km/u te verwezenlijken in 7 seconden en tot 209 km/u te geraken.
Body building
Om zijn voorkomen wat kracht bij te zetten werd goed gebruik gemaakt van de lengte/breedte/hoogte verhoudingen. Daar komt bij dat de wielen op de uiteinden werden geplaatst en voorzien zijn van 19 duim aluminium velgen waardoor de goudkleurige remklemmen te zien zijn.
Cirkelvormig
Het esthetisch thema van deze auto maakt ook gebruik van cirkels, zoals de koplampen en de uitlaat. Ook op de flanken en knipperlichten komt de cirkel terug. Als cadeau zijn alle ruiten in een blauwe tint verwerkt.
Geen toeval
De keuze van de kleur werd niet enkel gekozen voor esthetische redenen, het is een referentie naar Dodge. De beryllium grijze kleur werd overgenomen van de legendarische Dodge Viper. Grijs, is de kleur van de dag. De foto’s zijn genoeg om zich daarvan te overtuigen.
Bewegende zetels
Het interieur is overwegend zwart en geanodiseerd grijs. De fijne zetels bestaan uit een aluminium structuur en zijn in een blinkende zilveren kleur afgewerkt. Ze zien er mooi uit, maar werden vooral ontwikkeld voor hun aanpassingsmogelijkheden. De rechter passagierszetel en de achterbank kunnen neergeklapt worden om een vlakke laadvloer te verkrijgen.
Meer cirkels
Ontwikkeld om zowel links als rechts het stuur te kunnen plaatsen bezit deze auto een modulair dashboard en een centrale console uitgerust met een vast navigatiescherm met anti-verblindingsglas. De verschillende meters in driehoekvorm met cirkels en zes meters verplaatst zich samen met de stuurkolom. De centrale en onafhankelijke armsteun “zweeft” boven het bedieningsblok en kan neergeklapt worden om bij het meer dynamisch rijden gemakkelijker de versnellingspook, met zes versnellingen, te bedienen.
Ontwikkeld om zowel links als rechts het stuur te kunnen plaatsen bezit deze auto een modulair dashboard en een centrale console uitgerust met een vast navigatiescherm met anti-verblindingsglas. De verschillende meters in driehoekvorm met cirkels en zes meters verplaatst zich samen met de stuurkolom. De centrale en onafhankelijke armsteun “zweeft” boven het bedieningsblok en kan neergeklapt worden om bij het meer dynamisch rijden gemakkelijker de versnellingspook, met zes versnellingen, te bedienen.
Ode aan de stereotypes
Volgens Dodge is deze auto een perfecte mengeling van Europa en de Verenigde Staten. Het Dodge Hornet concept wordt voorgesteld als een combinatie van Amerikaanse “fun” en Europese functionaliteit. Een soort “melting pot” gecreëerd door de Dodge designers. Hun visie heeft dus een gedrongen auto als resultaat dat geen genoegen neemt met “schattig” als omschrijving. Naar het schijnt moet een Amerikaanse auto een viriel voorkomen hebben…en een Europese mag niet te groot zijn.
Bron : Dodge