De Jeep Grand Cherokee heeft een zekere draai ingenomen : hij beschikt nu over zelfstandige ophanging vooraan. Nog altijd all-road-minded, de veerhoogte blijft toch aanzienlijk, met 22,5 cm. Maar door het eenvoudig achterlaten van de strakke achterwielas, hebben de ingenieurs van Jeep hem een servostuur met tandheugel kunnen geven. Met welk doel? Het verbeteren van de weglegging. Men heeft dus ook minder de indruk een gebruikswagen te besturen. All-Road Dit gezegd zijnde, de achterkant verblijft in een klassieke versie. Men mag niet vergeten dat men zich in een Jeep bevindt. Deze auto is een 4x4. Hij werd dus ontworpen om door te geraken daar waar anderen blijven steken. De wagenhoogte van minimum 209 mm en de grote veerhoogte staan hem toe om zich in modderpoelen en rotsachtige oorden uit te zetten. Toch opletten op het overhangende gedeelte achteraan, die de aanval belemmeren. Helemaal alleen De Quadra-Drive II® spoort onmiddellijk bij elk wiel enig wegliggingverlies op, om zo de koppel van de motor goed te verdelen tussen de wielen. Voeg er standaard de ESP aan toe en men ondervindt dat de kleine chip ook op de remmen werkt. Menselijke tussenkomst wordt hier héél beperkt. Dynamisch In gewone omstandigheden, wordt de koppel vooraan verdeeld op 48% en 52% achteraan. Op de weg, laat deze integrale transmissie enkel onze eigen stoutmoedigheid toe. Des te meer door de automatische versnellingsdoos die een betere concentratie op de baan toelaat. De Grand Cherokee bezit alle ingrediënten om stabiel te blijven in alle omstandigheden & alle oppervlaktes. Zeker met een dergelijk gulzig monster dat als motor dient, zou men enkele beperkingen durven overschrijden. Maar waarom hem zulke slappe remmen geven? Zot Deze Amerikaan, van 4750 mm lang, heeft spieren. Al weegt hij 2,2 ton, hij slaagt de 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden! De topsnelheid werd aangekondigd op 208 km/u. Wanneer men zichzelf verrast de pedaal iets te hard aan te pakken, schudt deze grootse wagen zichzelf met enthousiasme. Nochtans, deze dikke V8 van 5654 cm³ met 326 pk (240 kW) en 500 Nm, had toch nog beter gekund met een andere versnellingsdoos. Inderdaad de 5-automaat bewijst hier zijn Amerikaans karakter. Portefeuille heimwee Al zijn de ontwerpers van de HEMI blok niet vergeten deze te voorzien van variabele cilinders, toch is de motor geen genie van zuinigheid. Op papier staat het interessant geschreven, want dit systeem grendelt de helft van de cilinders bij stationair rijgedrag of bij lichte versnelling. In theorie, brengt dit een verbruiksvermindering teweeg van 20 % volgens de gebruikstoestand. Van 8 naar 4 cilinders in 40 duizendste seconde, zonder enige tussenkomst van de bestuurder. Maar toch blijft de Jeep gulzig : 15,4 liters gemengd verbruik. En dan nog, het is een optimistisch getal ... Want we hebben dit met moeite behaald, zelfs bij het proberen van enkel de 4 cilinders te gaan gebruiken ;-) Goed gezeten De Jeep Grand Cherokee heeft SUV neigingen en niet enkel en alleen door het weggedrag maar ook door het comfort en de uitrusting. Het strenger tarren van de veringen, beletten zeeziek te zijn. Er is vanzelfsprekend plaats, en de zetels werden goed ontworpen. Het is kinderspel om een goede zithouding aan te nemen met de elektrisch regelbare pedalen. Uiteindelijk eist de afwerking een beetje meer moeite. Grote break Een grote wagen dus, onze Jeep beschikt over een vrijgevige koffer van 978 liters achter de zetels. Indien u deze neerklapt, dan beschikt u over 1909 liters. Slim bedacht is de mogelijkheid om de achterruit apart van de koffer te openen. Daarentegen, indien u een klein boodschappentasje in de koffer legt, zult u deze met moeite compleet en ongedeerd terugvinden, u moet zelfs bijna in de koffer gaan kruipen om die er te kunnen uitnemen. Daarom is er een opbergvak onder de vloer. Maar een net zou hier toch onmisbaar zijn. En niet te vergeten : deze wagen kan in tractor omgetoverd worden, met een sleepvermogen van 3500kg... Slecht resultaat Ondanks een verzachte lijn, heeft de Jeep Grand Cherokee geen uitzonderlijke uitslagen behaald op de testen van de EuroNCAP. Al werd de bescherming van de inzittenden beloond door vier sterren (en drie voor de kinderen), voor de voetgangers was dat een grote nul... Nochtans, het persdossier drong aan op de uitstekende resultaten behaald tijdens de frontale en zijdelingse crash-tests in Amerika. Deze Jeep werd zelfs tegen een paal aangezwierd om de vervormingen van het koetswerk te bestuderen na zo een felle klap. In feite heeft men gedacht aan de wagen en de inzittenden, maar niet aan de zwakke weggebruikers. En het vermenigvuldigen van elektronische snufjes en hulpmiddelen zoals vb. airbags, veranderen er absoluut niets aan : het gevaar bestaat ook buiten de wagen. Jammer, want dit zal de achting van de SUV en 4x4 zeker niet verhogen. © Olivier Duquesne