Stijl Droomt u ervan om oude vrouwtjes in kalme buurten schrik aan te jagen met een vervaarlijk uitziend voertuig? Dan is de Dodge Nitro misschien iets voor u. Het massieve, indrukwekkende en bombastische radiatorrooster imponeert. De vooruitstekende voorbumper doet trouwens geen moeite om dat uitzicht wat te verzachten. Als je hem in profiel bekijkt zie je, met uitzondering van de uitstekende wielkasten, enkel hoeken. Achteraan is het hetzelfde liedje. Macho. Maar toch met een zekere charme. Motor Er zijn slechts twee motoren beschikbaar: een echte Amerikaanse V6 van 4 liter en 260 pk of de heel wat redelijkere (en zuinige) 4 cilinder diesel van 2.8 l en 177 pk. Met de Belgische markt in het achterhoofd, is het logisch dat het deze laatste is die we in het vooronder van onze testwagen vinden. Een mechaniek die we eerder al eens zagen onder de motorkap van de Wrangler, die we enige tijd geleden testten. Dit blok legde toen een opmerkelijke beschikbaarheid aan de dag en ook hier voelt hij zich volledig op zijn gemak. Hij is krachtig genoeg om de Nitro gezwind de sporen te geven en toont zich zeer soepel door zelfs vanaf traagloop te hernemen. Met zijn imponerend koppel van 460 Nm heeft hij kracht genoeg om alle hindernissen aan te kunnen. De motor mag dan al erg aangenaam zijn in gebruik, hij is behoorlijk luidruchtig bij volle belasting. Hoewel we moeten toegeven dat hij er bij gestabiliseerde snelheid toch in slaagt om niet al teveel op te vallen, krijgt de 4 cilinder een dikke buis voor muzikaliteit. Ook de benzinemeter heeft bij volle belasting de neiging om snel de rode zone te willen opzoeken. Ons lijkt het erg moeilijk om onder de 10,5 liter per honderd te zakken. Het gemengd verbruik van de test, ligt dan ook rond de 13 liter. Deze mechaniek wordt aan een manuele 6-bak gekoppeld. In optie kan je echter ook voor een automatische 5-bak kiezen. Met zijn zachte werking lijkt die perfect aan de auto aangepast te zijn. Wegligging De Nitro is normaal gezien achterwielaangedreven. Door de afwezigheid van de centrale differentieel kan 4x4 enkel tijdens rustiger rijden. Aangezien je ook niet op een reductiebak kan rekenen, voelt hij zich off-road niet echt op zijn gemak. Je kan hem beter bestemmen als een all-road. Het verschil is op papier misschien subtiel, maar is in werkelijkheid vrij groot! Met zijn archaïsche vering toont hij zich inderdaad ook niet echt doeltreffend op de weg. Neem dus je voorzorgen en verwar deze Nitro bijvoorbeeld niet met een BMW X5. De sterk ontdubbelde stuurinrichting maakt het ook al niet makkelijker. Bij vlotte vaart op kronkelige baantjes krijgen de armen geen minuut rust en in enge bochten zal je je stuurmanipulatie goed kunnen oefenen! Comfort Ook het comfort aan boord, zeker achteraan, leidt onder de stijve achteras. Nochtans is er achteraan volop plaats. En is het vooral vooraan dat de ruimte eerder beperkt is. Vooral voor de bestuurder, die naargelang zijn grootte, moeite zal hebben om een goede rijhouding te vinden. Laten we zeggen dat de rijhouding van middelmatig naar ronduit ergerlijk varieert. De fout ligt bij de zetel die niet ver genoeg naar beneden kan en… aan het onderste deel van het dashboard, dat zo dicht staat dat de knie er soms tegen botst, wanneer je op de rem trapt. Alles hangt dus af van de grootte en de geprefereerde rijhouding… Wie zei weer dat het aangeraden is om een wagen te testen alvorens hem aan te schaffen! De koffer is, met zijn 369 liter, niet erg groot indien er passagiers zijn die de achterbank opeisen. Maar eens die achterbank wordt neergeklapt, is de kofferruimte werkelijk enorm. Het volume stijgt dan naar een royale 2 m³ (1.994 liter om precies te zijn)! Aan de praktische kant vermelden we graag de uitschuifbare vloer, die een erg makkelijke belading toelaat. Prijzen en uitrusting De tarieven starten op 26.200 € voor de 2.8 CRD met de SE-afwerking. Aan die prijs is de Nitro echter een doodgewone achterwielaandrijver en geniet hij niet van allerlei aangename accessoires zoals een snelheidsregelaar, lederen afwerking of nog een elektrische bediend open dak. Dergelijke uitrusting is standaard of in optie verkrijgbaar op de twee hogere uitvoeringen (SXT en R/T). De automatische bak, standaard op de R/T, kost 1.200 €. De SXT biedt een uitstekende verhouding prijs/uitrusting en heeft een prijskaartje van 31.600 €. Besluit Tegenover de Europese concurrentie is deze Nitro, met zijn dikke 4-cilinder diesel van de vorige generatie en zijn starre achteras, enigzins voorbijgestreefd. Zijn weggedrag is geen referentie en je kan hem ook al niet beschouwen als een echte off-road. Maar wat blijft er dan wel nog over? Een unieke smoel, die meer dan één hart zal veroveren en dat dan nog aan een aantrekkelijk tarief.