Met een interval van slechts enkele dagen vernemen we dat het doek valt voor twee beloftevolle avonturen.

Ateliers Ruby maakte naam met de fabricage van erg exclusieve motorhelmen uit carbon die ‘haute couture’ uitademden.

De helmen waren maniakaal afgewerkt, zaten uiterst comfortabel en waren erg duur. Dat maakt ook dat het net deze helmen waren die Keira Knightley wilde dragen op een Ducati SS in de Coco Chanel reclame. Maar de bekendheid en de hoge kwaliteit waren niet voldoende om een gezond bedrijf uit te bouwen. Op 27 november is Ateliers Ruby failliet verklaard.

Ook voor Horex valt het doek: een revolutionaire motor en een prestigieuze merknaam bleken niet genoeg om het Duitse merk voorgoed nieuw leven in te blazen.

Deze faillissementen staan haaks op grote interesse van fabrikanten zoals Audi en Mercedes (via AMG) die investeerden in Ducati en MV Agusta. Horex had dan al wel een samenwerking met Volkswagen voor wat de technologie betreft voor het maken van het VR6-motorblok, maar het mocht dus niet baten.

In bepaalde domeinen is de vraag naar luxe-producten groot, maar blijkbaar is de motorwereld daar een uitzondering en is het vooral de passie die hier de plak zwaait.

Ondertussen wensen we merken zoals Avinton, Midual en Brough Superior veel succes. Aan passie alvast geen gebrek…