Achterin Paleis 7 van Brussels Expo vind je een stand met drie van de vijf merken van de DR Automobiles-groep. Dit merk, opgericht door autodealer Massimo Di Risio, ontwerpt zijn auto’s in het hart van Italië, maar laat ze volledig in China produceren. Een economische keuze waardoor het volgens de Italiaanse wet niet het label “made in Italy” mag dragen. De modellen zijn bovendien geen elektrische auto’s: het gamma bestaat uit auto's met verbrandingsmotoren of hybride aandrijflijnen, waarbij de motoren van Japanse oorsprong zijn en onder licentie in China worden geproduceerd. DR Automobiles is momenteel actief in Italië en Spanje en heeft in 2023 en 2024 samen 70.000 wagens ingeschreven. De groep wil uitbreiden naar Duitsland, Tsjechië en Slowakije, en later ook naar Zwitserland en België. Vandaar de aanwezigheid op het autosalon van 2025. Hoewel modellen van DR, ICH-X en Sportequipe te bewonderen zijn, ontbreken de stadsauto’s EVO en de SUV’s Tiger.
DR: de pionier
Centraal op de stand staat de DR 5.0. Deze compacte SUV is uitgerust met een 1,5 liter-benzinemotor van 154 pk en een continu variabele transmissie (CVT). Deze wagen wordt aangeboden voor 22.000 euro en is ook leverbaar met LPG. Het gamma omvat verder nog de SUV's DR 3.0, 6.0 en 7.0 en de pick-up DR 8.0. Er wordt gewerkt aan een plug-inhybride versie van de 6.0 en een volledig elektrische stadswagen genaamd DR 1.0 die binnenkort wordt verwacht. Tenminste, zodra DR een verdeler in België heeft gevonden.
Sportequipe: de top van het gamma
Dit SUV-merk probeert ook voet aan de grond te krijgen op de Belgische markt. Op het autosalon worden drie modellen getoond: de 6, 7 en 8. Ze worden verkocht tussen 33.000 en 50.000 euro incl. BTW. De Sportequipe 7 is een 5+2-zitter met een lengte van 4,70 meter. Zowel de 6 als de 7 worden aangedreven door een 1,6 liter-turbobenzinemotor van 185 pk en een gerobotiseerde 7-traps transmissie. De Sportequipe 8 is eveneens een zevenzitter, maar een plug-inhybride. De 1,5 liter-benzinemotor van 146 pk wordt ondersteund door twee elektromotoren van respectievelijk 75 pk (55 kW) en 90 pk (75 kW). De batterij van 19,3 kWh zorgt voor een elektrische actieradius van 99 km.
ICH-X: de terreinwagen
De ICH-X K2 die in Brussel wordt gepresenteerd, is een 4x4 met een 2 liter-dieselmotor van 162 pk gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Deze 4,64 meter lange terreinwagen, die 54.900 euro kost, steekt zijn inspiratie van een bepaald Amerikaans model niet onder stoelen of banken. ICH-X biedt daarnaast ook de pick-ups K3 en K4 aan. De K3 is 4,70 meter lang en heeft een 2 liter-turbobenzinemotor van 245 pk, terwijl de K4 met een lengte van 5,33 meter is uitgerust met een 2 liter-turbodiesel van 163 pk. Beide pick-ups zijn echter niet te zien in Paleis 7. DR en zijn submerken zijn hier vooral aanwezig om het Belgische publiek kennis te laten maken met hun modellen in afwachting van een verdeler op onze markt.