In de economische krant L’Echo bevestigt Christian Lambert, de baas van BMW-dochterbedrijf DriveNow Belgium, dat het free-floating deelwagensysteem in Brussel met financiële problemen kampt. Volgens de cijfers van onze collega’s zou DriveNow Belgium vorig jaar 3,5 miljoen euro verlies hebben geboekt, wat 900.000 euro meer is dan aanvankelijk gebudgetteerd. Bovendien zou het break-evenpunt niet in 2018 komen, maar binnen de huidige conjunctuur ten vroegste in 2020 haalbaar zijn.

Te veel bedrijfswagens?

Lambert zegt in het interview met het economische dagblad dat het hoge aantal bedrijfswagens in ons land mensen er niet toe aanzet om op zoek te gaan naar andere mobiliteitsoplossingen. Bovendien zouden deelwagenprojecten volgens hem moeten kunnen passen binnen het “mobiliteitsbudget”, ook voor privéverplaatsing in bijvoorbeeld het weekend, maar dat is vandaag niet het geval.

Toch een toekomst?

De CEO van DriveNow Belgium blijft echter geloven in de toekomst van een gedeelde mobiliteit bij ons. Hij zegt dat het systeem rendabel wordt zodra het 60.000 gebruikers telt. Sinds de lancering van het platform in 2016hebben zich ondertussen ongeveer 30.000 klanten ingeschreven.