De DS 4 positioneert zich als een alternatief voor de premium Duitse hatchbacks, maar concurreert eigenlijk ook met meer mainstream modellen en zelfs compacte SUV’s (omdat hij nét dat ietsje hoger op zijn wielen staat). Een interessante wagen dus! Al is het maar omdat hij, net als de andere modellen van DS Automobiles, volop gaat voor die typische eigenzinnige combinatie van comfort en design. Hoe goed is zijn basisuitrusting, wat is de beste combinatie uit het aanbod motoren en afwerkingsniveaus en hoeveel kost die ideale configuratie? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, doken we voor u in de configurator!
Pallas standaarduitrusting voor 35.556,48 euro
De configurator valt meteen met de deur in huis. We moeten een keuze maken uit de aangeboden uitrustingsniveaus én motoren. DS slaagt er ook nog eens in om ons vanaf de eerste stap in de war te brengen. De naam van de basisversie van de DS 4 is “Pallas”. Was die naam vroeger niet voorbehouden voor de absolute topversies van allerhande Citroën-modellen?
Tja, tijden veranderen… Hoewel, als we de standaarduitrusting van de DS 4 Pallas bekijken, zien we een toch wel goed uitgerust basismodel voor ons. We noteren onder meer: rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control met stop & go, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, automatische airco met 2 zones, akoestisch gelamineerde ruiten, 10" HD touchscreen met draadloos Android Auto en Apple CarPlay, full LED koplampen en sfeerverlichting in het interieur. Dat is best een hele waslijst voor een basisprijs van 35.556,48 euro.


Premium uitrustingsniveaus
Naast het Pallas basismodel zijn er nog 3 andere uitrustingsniveaus. De DS 4 Édition France is “een Limited Edition die de rijkdom van het Franse erfgoed viert”. Al wordt hij evengoed gewoon in Duitsland geproduceerd… Je herkent deze versie aan de gouden accenten op het koetswerk en een overdaad aan Alcantara aan de binnenkant. Deze uitvoering biedt ook handenvrije toegang en starten en matrix LED koplampen. Deze feesteditie kost 36.235,49 euro zonder extra opties.
Nog een trapje hoger staat de Étoile Alcantara. Die gooit bovenop de uitrusting van de Édition France nog wat extra’s in de strijd, namelijk een head-up display en het DS Iris System. Dat laatste is de naam van het geconnecteerde navigatiesysteem met spraakherkenning. Het kan in de Étoile versie bovendien bediend worden via DS Smart Touch, een klein aanraakscherm op de middenconsole. Voor deze uitvoering betaal je 3.395 euro meer dan voor de Pallas.
De Étoile uitvoering met nappa lederen afwerking is tot slot het meest luxueuze uitrustingsniveau. Dit bouwt verder op de uitrusting van Étoile Alcantara en voegt daar nog eens het Opera interieur in de kleur Criollo Bruin aan toe, samen met een verwarmd stuurwiel en elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurderszetel. Als kers op de taart zijn de voorste stoelen verwarmd en geventileerd én hebben ze een massagefunctie.
Hoewel we zelf wel fan zijn van de fijne eigenschappen van alcantara, moeten we toegeven dat de DS 4 veel beter tot zijn recht komt met een echt lederen interieur. Daarom kiezen we voor de versie Étoile Nappa Leder. Voor die pracht en praal moeten we bijna 6.500 euro meer betalen dan voor de basisuitvoering, maar het haalt echt wel het beste in de DS 4 naar boven.



Motoren uit het rek van Stellantis
Op het vlak van motoren is alles lekker overzichtelijk. We kunnen kiezen uit een diesel, mild-hybride en plug-in hybride, alle drie gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Elk type motor is beschikbaar in elke uitvoering. De 1.5 liter diesel “BlueHDI 130” (130 pk) laten we links liggen, want met 12,2 seconden van 0 tot 100 km/u vinden we hem wat te sloom voor deze premium hatchback.
De 1.2 PureTech benzine is uit het gamma verdwenen en vervangen door een mild-hybride met een betere reputatie en die gewoon “Hybrid” heet. De 1.2 liter benzinemotor is gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met 6 versnellingen waarin een kleine elektromotor op 48 volt is ingewerkt. Die ondersteunt de benzinemotor waar nodig en maakt het zelfs mogelijk om kleine stukjes puur elektrisch te rijden. De motoren kan DS natuurlijk gewoon van het rek halen bij Stellantis en dat betekent dat we deze motor ook al kennen van bijvoorbeeld de Opel Astra en Peugeot 3008.
De mild-hybride en dieselmotor zijn beide even duur. Er is één duurdere optie en die is meteen ook fors duurder: voor 7.760 euro extra lepelt DS zijn “Plug-in Hybrid 225” in het vooronder. Die biedt een gecombineerd vermogen van 225 pk en heeft een 100% elektrisch rijbereik van 65 km. Voor een sprintje tot 100 km/u heeft hij maar 7,9 seconden nodig. Voor wie thuis kan stekkeren en het budget heeft, is dit een fijne keuze. Al zijn we niet helemaal overtuigd dat zijn sportieve karakter helemaal matcht met de comfortabele roeping van DS 4.
Wij kiezen voor de Hybrid, die prima zijn werk doet in de DS 4. Zonder opties zitten we nu op 42.055,49 euro voor de DS 4 Hybrid in Étoile Nappa Leder uitvoering.

Aanvullende opties en packs
Qua kleuren kunnen we kiezen uit 5 tinten grijs. Platinium Grijs is inbegrepen, maar we kiezen voor het elegante Cristal Pearl, een soort champagnekleur, voor 970 euro extra.
Voor 485 euro meer kunnen we onze 19” Sevilla velgen wisselen voor zwarte velgen in dezelfde maat, maar dat vinden we niet zo mooi passen in het geheel. De zwarte contrasterende dakkleur Perla Nera vinden we dan weer wel een verbetering. Dat kost ons maar 388 euro extra, dus dat kan er nog wel bij.
Voor 1.649 euro voegen we tot slot nog het Absoluut Tech Pack toe. Dit pakket bevat een 360° camera en dat is handig, want door een aantal design keuzes biedt de DS 4 rondom niet overal een goed zicht. Verder zit er ook een inductielader voor onze smartphone in, een alarm en DS Drive Assist 2.0 (met halfautomatisch veranderen van rijstrook en hulp bij het anticiperen op snelheidswijzigingen).
Onze DS vinden we hiermee voldoende uitgerust. Wie wil, kan nog opteren voor het Absoluut Comfort Pack (1.940 euro) met een hifi-installatie van FOCAL Electra, Easy Access en een open dak.
Wij eindigen onze configuratie met een DS 4 in de uitvoering Étoile Nappa Leder met mild-hybride motor voor een prijs van 45.062,49 euro.




Conclusie
Net zoals DS geen compromissen sluit in het ontwerpen van zijn opmerkelijke auto’s, zo konden wij het ook niet over ons hart krijgen om te zeer te snijden in het budget. Het is net in de luxe en de fijne afwerkingsdetails dat de aantrekkingskracht van de DS 4 schuilt. Het zou dan ook zonde zijn om de DS 4 niet te geven waar hij recht op heeft: een rijkelijke uitrusting.