Met de Scrambler lijkt Ducati even stil te staan bij pk-wedloop die er soms heerst. De Scrambler is met z’n 75 pk en zijn 175 kg drooggewicht een heerlijke oefening in relativering die terug wil aanknopen bij de essentie van het motorrijden.

Een comfortabele en ontspannen zithouding, een goede gewichtsverdeling, een laag zwaartepunt, de essentiële uitrusting… De Scrambler gaat terug naar z’n roots en toont dat je geen 150 pk in een trail nodig hebt om plezier te kunnen maken.

Om een zo groot als mogelijke doelgroep aan te spreken, komt de Scrambler in verschillende versies. Naast de ‘standard’ uitvoering (de Icon) kun je ook kiezen uit een Urban Enduro (met offroad accenten), een Full Throttle (die verwijst naar het Flat Track racen) en een Classic (die volledig voor het seventies thema gaat). Wie daarna nog budget over heeft, kan snuisteren in het rijke aanbod van accessoires.

De Scrambler is een ode aan de Scrambler uit de jaren ’70 maar onderhuids is hij helemaal bij de tijd. LED-verlichting, digitaal dashboard en de (luchtgekoelde) tweecilinder uit de Monster 796 die is opgehangen in een trellis-frame. De vering heeft een veerweg van 150 mm en voor de remmen kun je beroep doen op een 330 mm remschijf vooraan en een 254 mm remschijf achteraan, uitgerust met ABS.

Kortom, een brok motorrijplezier is geboren…