De Streetfighter « S » erft de motor van de verdwenen 1098. De twin is watergekoeld, beschikt over 4 kleppen per cilinder en mag aan 9.500 tr/min beroep doen op 155 pk en een koppel van 115 Nm. Het Superbike chassis werd licht aangepast en heeft een wielbasis van 1475 mm. De Streetfighter heeft een koppel heel indrukwekkende uitlaten dat uitmonden aan de rechterzijde van de motor. Dit is een beestig mooie motor, maar blijft elegant en agressief.

Superbike erfenis

Een geslaagde gedaanteverwisseling dat de zware Monster erfenis kan doen verwerken. Het was een gewaagde, maar geslaagde gok! De Superbike erfenis heeft alvast een veeleisende zitpositie als resultaat. Het zadel staat hoog, te hoog zelf voor de middelmaat, en het stuur staat laag, wat de indruk geeft dat we over het voorwiel gebogen zijn. De polsen dragen dus al het gewicht en krijgen het hard te verduren. Het dashboard is uiterst compact en dragen bij tot een uitstekende zichtbaarheid, zelf de achteruitkijkspiegels zijn discreet. Wat het instrumentenbord betreft merken we op dat er tal van functionaliteiten mogelijk zijn, al dan niet nuttige, maar nog altijd even vervelend om te gebruiken, ze zijn meer van het “Microsoft” dan het “Apple” type … als u begrijpt wat we bedoelen ….

"S"

Onze Streetfight droeg fier het beruchte « S » embleem. Dit komt overeen met Öhlins ophanging en verschillende carbon onderdelen. Hij beschikt standaard ook over de Traction Control en de “Ducati data Analysis”, waar dan ook nog eens Marchesini velgen bijkomen. Uiteraard moet voor zo’n uitrusting de prijs betaald worden. De Streetfighter “S” kost maar liefst 18.890,00 €, voor de Streetfighter moet (maar?) 14.990,00 € neergeteld worden. Dit maakt van de deze Superbike een niet al te toegankelijk model, om het zacht uit te drukken. Vanaf de eerste meters is het ook meteen duidelijk dat dit een karaktervolle motor is, en we kunnen de “SF” meteen afraden om rustig even een “ritje” te doen.

Fighting spirit !

Deze moto werd ontworpen om er tegenaan te gaan, en dat is waar al zijn kwaliteiten duidelijk worden. Het is een lichtgewicht van 167 kg, zijn twin is uitnodigend, maar het is gewoon onmogelijk om met deze moto rustig te blijven. De motor voelt zich gewoon niet goed bij lage toerentallen, bij hogere toerentallen komt hij pas tot leven. De draaicirkel is belachelijk groot, het zadel staat op een hoogte van 840 mm en daalt stijl af naar de benzinetank en de ophanging werd duidelijk op punt gesteld voor het circuit. Zodra we in hogere toerentallen terecht komen komt het beest in deze Streetficghter los. Niet noodzakelijk wat de sensaties betreft, maar hij is uiterst doeltreffend. Het chassis, de motor en de extreem precieze ophanging geven het beste van zichzelf op een vlakke ondergrond. De uitlaat en zijn beschermingsplaat zijn een beetje storend voor een precieze plaatsing van de rechtervoet. Op de remmen hebben we absoluut niets aan te merken, zij verdienen een tien op tien. De feeling en prestaties zijn ronduit optimaal!

Bid voor ons …

Bij het inleveren van ons testmodel blijven we achter met gemengde gevoelens. Hij is alles behalve comfortabel, heeft geen enkele bescherming tegen de wind, maar is extreem doeltreffend op een perfect wegdek, hij beschikt over een indrukwekkende motor en een remsysteem van het hoogste niveau. Ja, hij is veeleisend en soms moeilijk om in toom te houden. Wat moeten we hier nu mee doen? Oh Santa Madonna, bid voor ons … !