De grote premiumberlines van het traditionele Duitse trio hebben binnenkort allemaal een plug-in hybride systeem dat een elektromotor combineert met een 2.0-turboviercilinder. Die laatste werkt bij Audi en BMW verplicht op benzine. Enkel Mercedes laat de keuze tussen een 2.0-turbobenzine (300 e) of een 2.0-turbodiesel (300 de). Maar voor deze vergelijking kijken we naar de drie benzines.

20190426105705audiphev.jpg

Gecumuleerd vermogen

Qua gecumuleerd vermogen schopt de nieuwe plug-in hybride Audi A6 het tot 299 pk en 450 Nm in zijn ‘normale’ 50 TFSI-versie. Dat is meer dan de BMW 530e, die het bij 252 pk en 420 Nm houdt, maar wel minder dan de Mercedes E300e, die mag uitpakken met een piekvermogen van 320 pk en 700 Nm. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat de stekkerhybride A6 later ook beschikbaar zal zijn in een meer gespierde 55 TFSI e, die aan een totaal van 367 pk komt. Toch blijft ook die met zijn maximumkoppel van 500 Nm nog 200 Nm achter op de Mercedes E300e.

Batterij

Natuurlijk is het formaat niet altijd het belangrijkste… Maar wel wanneer het over batterijen gaat. In theorie groeit het elektrisch rijbereik naarmate ook de accu groter is. Ondanks een recente opfrisbeurt, waarbij hij zijn oude batterij van 9,2 kWh mocht inruilen voor een nieuwe module van 12 kWh, kan de BMW 530e iPerformance zijn nieuwe rivalen niet volgen. De Mercedes E300e en Audi A6 TFSI e geven elkaar niet veel toe, maar het is die laatste die op papier met de overwinning aan de haal gaat, met een capaciteit van 14,1 kWh, tegenover 13,5 kWh voor de Mercedes.

20190426105704bmwphev.jpg

Elektrisch rijbereik

Met zijn ‘dikke’ batterij zou de Audi een comfortabel elektrisch rijbereik naar voren moeten kunnen schuiven. Maar het merk met de vier ringen heeft daarover nog geen officieel cijfer losgelaten. De Duitse constructeur belooft enkel dat het bereik volgens de recente WLTP-cyclus boven de 40 kilometer zou moeten uitkomen. Dat maakt de vergelijking tussen onze drie berlines hier behoorlijk lastig aangezien Mercedes en BMW nog cijfers communiceren die zijn berekend volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus. Daar komen ze trouwens aan behoorlijk grote verschillen, want BMW belooft 64 elektrische kilometers voor zijn plug-in hybride 5-Reeks tegenover 50 kilometer voor de Mercedes E-Klasse met zijn nochtans grotere accu.

20190426105704mercedesphev.jpg

CO2

Ook voor wat de gehomologeerde CO2-uitstoot betreft is de vergelijking moeilijk omdat Audi weer de lippen op elkaar houdt over die waarde. Dat moeten we dus in de gaten houden. We weten echter al wel dat de Mercedes E 300e gehomologeerd is op 45 g CO2/km (gecorreleerde NEDC) tegenover 38 g/km voor de BMW 530e iPerformance in zijn technisch verbeterde versie.