Het verhaal van Erik Buell hier nog eens volledig verduidelijken is waarschijnlijk overbodig, maar dat velen de originaliteit van de machines van Erik Buell gaan missen is overduidelijk.
Buell is echter niet bij de pakken blijven zitten en richtte meteen de EBR Foundation (Erik Buell Racing) op. Een organisatie dat motoren ontwikkeld en bouwt, zoals de 1190 RS Superbike, voor de competitie.
Die 1190 RS ligt nu aan de basis van een baanmodel, de 1190 RX. Deze 190 kg zware machine van 1190 cc beschikt over een vermogen van 185 pk en een koppel van 138 Nm.
Net zoals de Buell modellen werd voor dit model een massief kader gebruikt, een kader uit aluminium dat de benzine bevat. Als kers op de taart ziet dit model er eerlijk gezegd ook beter uit dan de laatste Buell Rotax, made by Harley-Davidson.
Deze nieuwe motor doet beroep op tal van onderdelen van gespecialiseerde toeleveringsbedrijven. Krijgen we deze machine ook in Europa te zien? Milaan zal daar misschien een antwoord op brengen.