Indrukwekkend, die vooruitgang! Heb je de uitrusting gezien van de auto’s van vandaag? En ik spreek niet alleen over de gadgets of het comfort. Op het vlak van de veiligheid, zowel actief als passief, is het even indrukwekkend.

Maar hoe komt het dan dat er nog altijd ongevallen gebeuren en doden vallen? Omdat de mensen niet kunnen rijden! Ik heb het natuurlijk niet over jou of mij, maar over de anderen. Onbekwame bestuurders wanen zich tegenwoordig een racepiloot dankzij ABS, DSC, DTC, CBC, vierwielaandrijving, gestuurde schokdempers, stuurbekrachtiging met variabele ontdubbeling, night vision, waarschuwing voor auto’s in de dode hoek of per ongeluk afwijken van de rijstrook, actieve cruise control en ik vergeet ongetwijfeld nog veel.

Maar op een zeker moment worden grenzen overschreden. Daar waar opa nog met koude rillingen passeerde tegen 60 km/u in zijn 404, rijdt onze ‘kampioen’ nu 120 km/u. Toen belandde hij met 65 km/u in het decor, nu is dat 125 km/u. Dat is de vooruitgang. Alleen maakt een boom meer schade tegen 120 dan 60 km/u en volstaan zelfs alle airbags van de wereld niet om je dan nog te redden.

Hetzelfde zien we bij de motoren: 300 pk in een BMW 535d! De BMW M1, een vermomde racewagen, leverde 277 pk in 1980. In die tijd had je een Porsche 911 Turbo, een 928S of een De Tomaso Pantera nodig om 300 paarden te vinden onder de motorkap. Een Ferrari BB512 was goed voor 360 pk, nauwelijks meer dan een topdiesel met het koetswerk van een taxi vandaag.300 paarden hadden dertig jaar geleden een hoger rock-’n-rollgehalte en om ze benutten moest je veel meer de handen uit de mouwen steken dan vandaag. Dat is vooruitgang …