De staat van de autobanden in het Belgische wagenpark gaat achteruit. De afgelopen drie jaar steeg het aantal voertuigen op banden in slechte staat met 15 procent, zo blijkt uit een onderzoek van Federauto, de federatie van autohandelaars.
Federauto onderzocht in mei 2012 de banden van 1.000 voertuigen in België. Eerst gebeurde er een visuele controle van onregelmatigheden zoals slijtage, schade en afmetingen. Daarna werd de diepte van de groeven gemeten.
De resultaten tonen aan dat steeds meer bestuurders hun banden verwaarlozen. Bij één voertuig op vier zouden de banden eigenlijk vervangen moeten worden, tegenover één op vijf in 2009.
600.000 voertuigen (11 procent) hebben minstens één band die ronduit gevaarlijk is. Bij bijna de helft van de voertuigen vertoont minstens één zomerband onregelmatige slijtage of een beschadiging. 560.000 voertuigen (8,2 procent) rijden met banden met een profiel onder het wettelijke minimum.
Profiel en spanning
Het is aan te raden om regelmatig de profieldiepte van de banden te meten. Het wettelijke minimum bedraagt 1,6 mm, maar je grijpt beter in zodra de diepte onder 2 mm zakt. Minder profiel veroorzaakt een langere remafstand en slechtere afvoer van water.
In het onderzoek werd geen rekening gehouden met de bandenspanning aangezien de bestuurder van de voertuigen meestal afwezig was bij de controle. We raden aan de bandenspanning minstens één keer per maand na te kijken en zeker vooraleer je op reis vertrekt met een volgepakte auto.