Echte coupé

Toen Opel besloot om een driedeursversie van de Astra te ontwikkelen, was er geen sprake van om simpelweg de achterdeuren weg te laten. De ontwerpers werden uitgedaagd om de lat hoger te leggen en deze Astra een echte coupélook te geven. Met welgevormde heupen, nerveuze trekjes en een suggestieve kont… Het complete plaatje dus. Net als de vorige versie draagt hij de naam GTC, wat een sportief temperament doet vermoeden.

Ook onderhuids

Een echte coupé is een auto die met brio bochtige wegen doorstaat,  een auto die met gemak van bocht naar bocht snelt. En precies daar lag het probleem bij de vorige Astra GTC. Met krachtige motoren leed de vooras onder het vermogen, ontstonden trillingen en gooide de Astra al snel de handdoek in de ring door hulp te vragen aan de tractiecontrole… 

Kortom, de ingenieurs moesten vanaf nul herbeginnen. OPC, de sportieve afdeling van het merk, werd belast met de ontwikkeling van de vooras en zorgde voor HiPerStrut-veerbenen. De achteras werd overgenomen van de andere Astra’s, maar anders afgesteld. Tegelijk zorgde Opel voor een adaptieve ophanging met drie modi: Tour (comfort), Normal en Sport.

De motoren

De benzinemotoren, die 100 tot 180 pk ontwikkelen, vermelden we slechts kort. Ze zijn de moeite waard, maar worden afgestraft door te lange versnellingen die de prestaties verknallen. Als diesel stelt Opel de aloude 1.7 CDTi voor in de versies met 110 en 130 pk. Maar bij zo’n auto past de 2.0 CDTi met 165 paarden ongetwijfeld beter.  

Vooruit kijken

De Astra GTC is een uitstekende auto die de hoofden doet draaien en vooral tot zijn recht komt in levendige kleuren. Wil je een ludieke Duitse auto? Dit is er een. Dit suggestieve kleedje heeft wel een aantal beperkingen. De uitsnijding van de kofferklep belemmert de toegang tot de bagageruimte. Het spreekt niet voor zich om zware voorwerpen in te laten.

Eens je neerzit, blijkt al snel dat je niet veel ziet van wat er achter de auto gebeurt. Het zicht naar achteren is werkelijk belachelijk. Een coupé vraagt enkele toegevingen…

Comfortabel

Om zulke grote wielkasten maximaal te vullen zou je velgen van minstens 20 duim monteren. Ons testexemplaar hield het bij 19 duim en dat is ook al een mooie grootte. Op zo grote sloffen wordt het comfort vaak bestraft… Daar is hier geen sprake van, de Astra filtert oneffenheden met veel kunde. We houden ook van de steun van de zetels, de uitstekende rijpositie en de verzorgde geluiddemping.

Ten aanval

Door het tempo op te voeren, zien we de verdiensten van alle inspanningen. De voortrein is buitengewoon stabiel: niets lijkt het traject te kunnen verstoren. Gooi de Astra GTC in een scherpe bocht en de vooras bijt zich vast in het asfalt. De achtertrein volgt gedwee de voortrein. In het slechtste (of beste) geval geraakt hij alleen uit balans als je brutaal het gaspedaal licht in een bocht. Kortom, de Astra GTC rijdt zeer doeltreffend en op verzoek zelfs speels. En dat zonder het comfort te verknoeien. Wat wil je nog meer?  

Koppel is noodzakelijk

Ondanks de veel te lange versnellingen, trekt de 2.0 CDTi zich goed uit de slag. Hij levert zo’n 350 Nm koppel vanaf 1.750 tr/min. De 165 paarden zijn duidelijk aanwezig, maar verkiezen een geleidelijke duw boven een explosieve uitbarsting. De motor heeft niettemin de verdienste stil en zuinig te werken: de zeer lange zesde versnelling doet het verbruik op de autosnelweg dalen en dat komt het gemiddelde ten goede. Reken op ongeveer 6,5 l/100 km bij een vlotte maar niet overdreven rijstijl.

Waar we echt van hielden…

Wat men ook beweert, de auto blijft een emotioneel object. De lijn is dus een serieus aankoopargument. Maar in tegenstelling tot de vorige Astra GTC past het onderstel deze keer echt bij de verpakking, met een verduiveld goede voortrein.

Binnenin appreciëren we het comfort en de uitrusting. Die is niet extravagant in het basismodel (Enjoy) maar gemakkelijk uit te breiden met de vele en niet te dure opties. Je kunt er een echt premiummodel van maken met herkenning van verkeersborden, waarschuwing voor wegmarkeringen, koplampen met bochtverlichting, enzovoort.    

Wat we minder waardeerden…

Het is moeilijk om in deze Opel grote gebreken te vinden. Natuurlijk kijk je elke dag tegen het slechte zicht naar achteren en de veel te hoge kofferdrempel aan, courante gebreken voor coupés. Voor de rest is de Astra GTC een voorbeeldige leerling die geen enkel detail verwaarloost. De tweeliter diesel zit hem als gegoten, terwijl de benzinemotoren (ook de 1.6 turbo) serieus afgestraft worden door te lange verhoudingen van de versnellingsbak. Tot slot beperkt Opel, zoals alle Duitse merken, de garantie tot een magere twee jaar. Je kunt ze wel tegen meerprijs verlengen, met echter een limiet van 100.000 km.

De prijzen

De Astra GTC diesel is beschikbaar vanaf 21.450 euro in de afwerking Enjoy met de 1.7 CDTi met 110 paarden. De 2.0 CDTi in dezelfde afwerking wordt aangeboden voor 24.200 euro. De prijzen klimmen tot 27.650 euro in de Sport-versie met automatische versnellingsbak. De CO2-uitstoot begint bij 127 g/km.