Jean-Francois Christiaens

15 MRT 2022

Een blik op de langverwachte Alfa Romeo Tonale!

Daar is hij dan eindelijk, de SUV waar reikhalzend naar werd uitgekeken bij Alfa Romeo! Was hij het wachten waard? We trachten een antwoord te bieden met een veelbelovende eerste kennismaking…

Sinds de presentatie van de Tonale Concept op het Salon van Genève in 2019, liet de SUV van Alfa Romeo al op zich wachten… Maar dat wachten is eindelijk over: het model dat de verkoop van Alfa Romeo een boost moet geven, werd in februari onthuld en komt bij ons op de markt in de maand juni. Voor de ongeduldigen opent het merk nu al de orderboeken voor een lanceringseditie die de naam “Edizione Speciale” krijgt en die we in avant-première konden ontdekken. Deze versie, die op de Veloce topuitvoering gebaseerd is, voegt enkele details en specifieke uitrustingen toe.


Vanaf € 34.000

Deze lanceringsversie wordt aangeboden vanaf € 39.000 met het 1.5 liter grote 48V mild hybrid turbo benzineblok met 130 pk. Maar weet dat de startprijs van de Tonale in België eerder rond de € 34.000 zal liggen met dezelfde motor. Aan het andere uiteinde van de catalogus vinden we de Tonale Veloce met dezelfde 1.5 liter turbo benzine, maar dan met 160 pk dankzij het gebruik van een turbo met variabele geometrie (nog een zeldzaamheid op benzinemotoren), waarvan de prijs rond de € 42.000 zal draaien. Die laatste, krachtigere motorisatie wordt bij ons verwacht in de loop van de maand september.

Diesel, vervolgens plug-in

Na de lancering van de Tonale 1.5 liter turbo-benzine met 48 Volt micro-hybride 130 en 160 pk, zal Alfa Romeo zijn Tonale vanaf de maand oktober ook aanbieden in een dieseluitvoering. Die krijgt een 130 pk sterke (niet geëlektrificeerde) 1.6 liter turbo diesel onder de kap. In afwachting van een hypothetische Quadrifoglio-versie wordt die eerste golf van aandrijvingen vanaf de maand november/december vervolledigd met een plug-in hybride variant naar het voorbeeld van de compacte modellen van Jeep. De Alfa Romeo-versie van die mechaniek krijgt verbeteringen die moeten zorgen voor meer vermogen (tot 275 pk) en een groter elektrisch rijbereik (tot 80 km WLTP) dankzij het gebruik van een 15,5 kWh grote batterij. Het gehomologeerde CO2-cijfer van de Tonale Q4 ligt tussen de 32 en 38 g/km. Maar voor deze versie geeft Alfa Romeo nog geen startprijs!


Compass-formaat

Op technisch vlak wordt de Tonale gebouwd op dezelfde basis als de Jeep Compass. Hoewel hij compacter is dan zijn grote broer, de Stelvio, is de Tonale dus niet echt een ‘compacte’ SUV. Eerder een middelgrote. Met zijn lengte van 4,53 meter is hij eerder vergelijkbaar met een Tiguan (4,51 meter) dan met T-Roc (4,24 m).

Aan boord is het plaatsaanbod achteraan dus voldoende groot. De buitenste zetels zijn lang genoeg en comfortabel. De modulariteit is daarentegen eerder basic. De rugleuning laten zich in 60/40 verhouding neerklappen op de zittingen. Het koffervolume van +- 500 liter (afhankelijk van de gekozen aandrijving, is voldoende. En er is een dubbele bodem.


Vaste schakellepels

Het dashboard bevat twee schermen, maar zonder daarbij aan elkaar gekoppeld te zijn tot één grote tablet. Het scherm voor de digitale cockpit meet 13,3 duim. Dat van het infotainmentsysteem moet het stellen met 10,25 duim. Uiteraard zijn alle connectiviteitsfuncties op de afspraak. Op praktisch vlak appreciëren we de ‘echte knoppen’ voor de klimaatbediening.

We wijzen ook op het stuur met de daarin verwerkte startknop voor de motor. Nog een sportieve touch die we weten te appreciëren: grote, vaste aluminium schakellepels rond het stuur! Daarbij is het ook nuttig om te vermelden dat de Tonale niet uitgerust kan worden met een handgeschakelde versnellingsbak. Alle motoren beschikken over een gerobotiseerde versnellingsbak met 6 of 7 verhoudingen.


Rijplezier gegarandeerd?

We moeten nog even geduld oefenen voordat we achter het stuur kunnen kruipen van deze SUV van de wederopstanding van Alfa Romeo. Maar het merk belooft een dynamisch rijgedrag, onder andere dankzij de meest directe stuurbekrachtiging van het segment; de actieve “Dual Stage Valve” ophanging en vaste remklauwen met vier zuigers van Brembo. We kijken er alvast naar uit!


Advertentie
Advertentie
Advertentie