In Europa zie je ze hoogst uitzonderlijk, maar in Japan zijn kleine Kei cars ‘big business’. Vaak zien ze er niet uit, maar ze zijn nu eenmaal ontworpen om zoveel mogelijk praktische binnenruimte te bieden met een zo klein mogelijke (wettelijk beperkte) voetafdruk. Normaal gezien hebben ze naast beperkte buitenafmetingen ook een benzinemotor onder de kap die maximaal 660 cc groot mag zijn. Maar Nissan en Mitsubishi lanceren nu respectievelijk de Sakura en de eK X EV, een elektrische Kei Car.

13.500 euro, 180 km rijbereik

Ideaal, want Kei Cars brengen het grootste gedeelte van hun tijd door in steden, waar een elektrische aandrijving het best werkt en de impact van uitlaatgassen ook het meest voelbaar is. Omdat Kei Cars van nature licht en compact zijn, bieden beide modellen (die samen ontwikkeld werden) ondanks hun batterij met een capaciteit van 20 kWh en dankzij hun gewicht van ongeveer een ton toch een rijbereik van 180 km. Al is dat wel gemeten volgens de WLTC-norm, die niet hetzelfde is als onze WLTP. Maar net dankzij die kleine batterij – vaak de grootste kost in een elektrische auto – is zijn instapprijs ook laag. Het goedkoopste model 2.333.100 yen (zo’n 17.000 euro), goedkoper dan de Dacia Spring vandaag, maar met een overheidspremie wordt dat 1.848.000 yen (zo’n 13.500 euro)!

Japan only


De Nissan Sakura en de Mitsubishi en de eK X EV zijn dan wel enkel gemaakt voor Japan, maar zou het geen idee zijn om een gelijkaardig concept ook bij ons te introduceren? Veel mensen hebben genoeg aan 63 pk en 195 Nm als vervanging voor hun stadswagen met benzinemotor, die ongeveer evenveel kost. En voor wie zijn wagen vooral lokaal gebruikt, is ook het rijbereik geen al te grote hinderpaal. Bovendien bieden ze V2X-functionaliteit, waardoor hun batterij dienst kan doen als thuisbatterij. Het design daarentegen, dat zal ongetwijfeld minder liefhebbers vinden in Europa...


?