De eerste indicatie van een gefacelift model zijn de bumpers en zijschorten. Die belandden opnieuw op de tekentafel. De achterkant krijgt voortaan standaard geanimeerde en hoogtechnologische oled-verlichting.

Invloed van de E-Klasse

Binnenin bespeuren we onmiskenbaar de invloed van de kleinere E-Klasse: het dashboard combineert twee grote displays van 12,3 duim tot één groot visueel geheel. Bovendien krijgt het stuurwiel de touchpads die het instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem bedienen.

Ontspanning, entertainment en technologie

Net als de vierdeursversie krijgen de Coupé en Cabriolet optioneel het “Energizing”-comfortprogramma, dat zaken als klimaatregeling, parfumering, zetelmassage, sfeerverlichting en muziek combineert in zes verschillende programma’s, naargelang je humeur. Het infotainmentsysteem wordt geüpgraded naar de laatste generatie. De adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookassistentie wordt nog een stapje zelfstandiger door optimaal gebruik te maken van navigatie- en kaartgegevens.

Chassis- en motorupdate

De Coupé en Cabriolet namen vroeger niet alle motoren over van de vierdeurs, en dat is nu niet anders. Wel krijgen ze een lichte update: De S 450 (alleen verkrijgbaar op de Coupé) is de drie liter grote V6-turbobenzine, goed voor 367 pk en 500 Nm. De reguliere topversie is de S 560, die op beide modellen te krijgen is. Deze versie maakt op zijn beurt gebruik van een 4 liter grote V8 die 469 pk en 700 Nm produceert. Mercedes nam in één moeite door het geavanceerde adaptieve Magic Body Control-onderstel nog eens onder de loep. De Airmatic-luchtvering is standaard op de Cabriolet.

AMG-versies

De hyperperformante AMG-modellen mogen uiteraard niet ontbreken. Zij maken vanaf nu aanspraak op het Panamericana-radiatorrooster, dat we ook al kennen van de AMG GT. De Mercedes-AMG S 63 ruilt zijn 5,5 liter grote V8 biturbo in voor een kleiner exemplaar. De 4.0 die zijn plaats inneemt, is wel krachtiger: hij is goed voor 612 pk en een monsterkoppel van 900 Nm. Hij doet een beroep op een negentrapsautomaat. Onder de motorkap van de S 65 zit de kolossale 6.0 V12 biturbo, die met 630 pk en 1.000 Nm de aarde in de andere richting kan doen draaien…