François Piette

31 DEC 2004

Eerste Opel Astra GTC loopt van de band in Antwerpen

Bij General Motors Belgium liep vandaag de eerste Opel Astra GTC (Gran Turismo Compact) van de lijn. De Astra GTC is naast de vijfdeurs- en de breakversie de derde Astra variant die in de Antwerpse fabriek wordt gebouwd. Vanaf 2006 komt daar ook nog de Opel Astra Coupé Cabrio bij, die net als de Astra GTC enkel en alleen in België zal worden vervaardigd. De Opel distributeurs nemen reeds vanaf nu bestellingen op voor wat wellicht de opwindendste Astra tot nu toe wordt. De nieuwe Astra GTC is in België verkrijgbaar vanaf 15.900 euro en de leveringen beginnen in maart 2005. De prijzen van de GTC zijn identiek aan die van de Astra vijfdeurs. Het derde model van de nieuwe Astra-generatie is de meest spectaculaire interpretatie van Opels nieuwe designtaal totnogtoe. Het opvallende lijnenspel van de GTC onderscheidt zich door zijn sportieve proporties, zijn aërodynamisch silhouet met een gebogen, aflopende daklijn en zijn uitgesproken spits toelopende voor- en achteroverhangen. Het expressief gelijnde koetswerk, dat 15 mm lager ligt en de krachtige look van de wagen versterkt, is vrijwel volledig nieuw: enkel de motorkap en de zijvleugels vooraan zijn afkomstig van de vijfdeurs Astra. Het unieke karakter van de GTC wordt nog in de verf gezet door de optionele panoramische voorruit die zich uitstrekt van de motorkap tot aan de B-stijl en die een ongekend gevoel van ruimte en een opmerkelijk uitzicht geeft. De panoramische voorruit beleeft zijn wereldpremière in de GTC en is vanaf begin april verkrijgbaar. Met het speciaal afgestelde IDS-chassis (Interactive Driving System) maakt de Astra GTC zijn unieke en dynamische look ook op de weg waar. Met de 200 pk sterke ECOTEC-motor onder de kap spurt de GTC in amper 7,8 seconden van nul naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 234 km/u. Bij zijn lancering zal hij verkrijgbaar zijn met vijf benzinemotoren (90 tot 200 pk) en drie CDTI common-rail turbodieselmotoren (100 tot 150 pk). Alle motoren voldoen reeds aan de Euro 4-emissienormen. Naast de basisuitvoering Enjoy zal de Astra GTC ook verkrijgbaar zijn als Sport en Cosmo. De standaarduitrusting van de GTC omvat het SAFETEC-veiligheidssysteem met IDS-chassis, ABS en remhulpsysteem plus frontale, laterale en zijdelingse hoofdairbags. Eveneens standaard zijn het ‘Easy Entry’-systeem met geheugenfunctie voor de voorzetels, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruiten, een pollenfilter, een cd-speler en 16" velgen. De Cosmo-versie zal ook over airconditioning beschikken. “Met de nieuwe Astra GTC lanceren we een model dat radicaal breekt met de klassieke ‘twee-deuren-minder-dan-een-vijfdeurs’-benadering en dat uitpakt met een uniek, compromisloos concept,” aldus Alain Visser, Executive Director, European Marketing, Adam Opel AG. “De GTC of Gran Turismo Compact zal vooral in de smaak vallen bij bestuurders die veel belang hechten aan een expressief design, innovatieve technologie en rijplezier. En dat zijn nu net de grootste troeven van de GTC.”
Advertentie
Advertentie
Advertentie